Förening Vålberg

21 augusti 1949 bildades vår förening

Utdrag ur skrift vid 50 års jubileum:

Nors Fackliga Centralorganisation med dess ordförande Einar Herrlin, jämte ombudsman August Henriksson i Sveriges Folkpensionärerers Riksorganisation hade kallat till möte i Vålbergs gamla Folketshus. Ett tjugotal pensionärer hade infunnit sig. Efter en redogörelse av betydelsen av en organiserad sammanslutning av folkpensionärerna beslöt man att bilda Vålbergs Pensionärsförening.

Inträdesavgiften var 50 öre och medlemsavgiften 50 öre i kvartalet.

Första årsmötet hölls den 23 april 1950

Första ordinarie styrelse: Ordförande Henning Ericsson, Åstorp. Kassör Efraim Karlsson, Åstorp. Sekreterare Tora Ericsson. Åstorp. V.ordförande Gustav Karlsson, Vålberg. V.sekreterare Alma Johansson, Vålberg.

Första årets bokslut: Inkomster 31:50, utgifter 30:32 med en behållning på 1:18.

Damerna i föreningen utförde arbeten som lottades ut på de årliga försäljningarna.

Verksamheten var förutom sydamerna, läsecirklar, motionsgymnastik och promenader. Sånggruppen och motionsdansarna framträder på föreningens möten och ute i bygden.

Föreningen flyttar runt under många år i olika lokaler innan man hyr av SJ i Vålbergs järnvägsstation. Mötesverksamheten hålls på Vålbergs Folketshus, Kronträffen samt Älvenäsrestaurangen

Pensionärsangelägna frågor var från början: Värdebeständig pension, vård i hem eller institution, vårdavgifter, bostäder och mycket annat. Frågor som var lika aktuella efter 50 år.

Det som hänt de senaste 15 åren kommer.....

Ordförande genom åren:

Henning Ericsson, Bror Olsson, Otto Andersson, Åke Hellström, Ragnar Larsson, Ivar Andersson, Karl L Andersson, Johan Hermansson, Carl Otto Lehn, Sonja Ludvigsson, Åke Borg, Hugo Larsson, Åke Arvidsson, Gunnar Johansson, Ingrid Wåhlin, Helge Johansson, Judith Andersson, Gull-Britt Wik, Eva Öhqvist