Förening Karlholm

Historiebeskrivning

En berättelse om hur PRO Västland bildades och dess verksamhet under kommande år.

Den 17 augusti 1947 hölls ett möte i Karlholms Folkets Hus med herrar Persson och Jonsson från Upplandsbodarna. Närvarande vi detta möte var från Karlholm nio herrar varvid Vilhelm Bergström, Axel Fransman och Anton Lindberg åtog sig uppdragen ordförande, kassör och sekreterare i den nybildade styrelsen. I september hade 69 medlemmar anmält intresse att vara med i föreningen.

Den 27 december 1947 hölls det första mötet för att bilda en pensionärsförening i Västland kommun med 19 deltagare. Medlemsavgiften bestämdes till 1 krona och trettio öre. Under föreningens första verksamhetsår så ökade antal medlemmar till 93 stycken.

Ur protokoll från 50-talet kan man bl.a. läsa att föreningen sålde många exemplar av tidningen Folkpensionären. Under 1950 och 1960-talet stod Karlholms Kvinnoklubb alltid för bakning av kaffebröd, servering och ibland underhållning på årsmötena.

I samband med årsmötet 1958 firade föreningen 10-årsjubileum och vid årets slut hade föreningen 153 medlemmar. 740 exemplar av tidningen Folkpensionären hade föreningen sålt.

I slutet av år 2020 har PRO Västland 300 medlemmar från orterna Karlholmsbruk och Västland i Norra Uppland, tidigare Västlands kommun.