Samorganisation Uppsala

Konferens 8 mars 2017

Den 8 mars 2017 genomfördes en studieorganisationskonferens för PRO Föreningar inom PRO Uppsalas Samorganisation. Deltagare från 16 föreningar samt PRO Knivsta deltog.

Gunnel Eriksson från ABF informerade om ABF:s roll, vad skillnaden var mellan studiecirkel, aktivitetsprogram och annan folkbildning. Vi fick information om den praktiska hanteringen av Anmälningslistor, Närvarolistor, regler om kostnadsersättning och vad som behövs för att ersättning ska kunna betalas ut. Till exempel ska kvitton på kostnader bifogas närvarolistorna. Vi fick veta vad ”unika deltagare är” (flera människor i cirklar). Ju flera unika deltagare man har i cirklarna ju mera kostnadsersättning genererar detta. Deltagaren kan endast vara unik en gång per år. Vi fick ett varsitt kuvert med oss hem med den information hon lämnat. Gunnel uppmanade oss att ringa henne om vi undrade över något. Gunnel är stationerad hos ABF i Uppsala på S:t Persgatan 22 B en dag i veckan, torsdagar.

Ingegerd Wåhlin, Uppsala Samorganisation informerade om PROsIT. En studiecirkel har startat, med stöd av Distriktets studieorganisatör Gunder Brandell, med uppgiften att utbilda cirkelledare i PROsIT. Tanken är att till hösten starta upp studiecirklar i Data för våra medlemmar. Lokal kommer då att bli hos ABF på S:t Persgatan 22.

Agneta Darberg berättade om att Uppsala Samorganisation kan hjälpa till med reseorganisation om Föreningarna till exempel inte kan fylla en buss. Styrelsemedlemmarna i Föreningarna bör besöka Samorganisationens hemsida för att få information.

Vi avslutade konferensen med att delge varandra tips och idéer om nya cirklar. Tack för en givande dag.