Förening Älta

Vår historia

Här kan ni skriva om föreningens historia och hur allt började.

Historik om PRO Älta-föreningen

3 mars 2020
Gunnel Sjöstedt Karlsson

Historik om PRO Älta-föreningen

(Ur Nackaboken 1978 och ordföranden Dorith Jangbåges anteckningar.)

Älta Pensionärsförening startade den 28 januari 1965 med 48 medlemmar och 600 kronor på egen bankbok. Medlemmarna från Älta hade från början ingått i Nacka Pensionärsförening, men resorna till mötena från Älta till centrala Nacka var besvärliga vid den tiden och avhöll många från att bli medlemmar. Margareta Svensson, som var mycket aktiv i flera föreningar i Älta, tog initiativ till en fristående pensionärsförening i Älta. Hon blev Ältaföreningens första ordförande och till den första kassören utsågs Werner Lindestam. Övriga styrelsemedlemmar var Werner Gyltman (sekr.), Ruth Johansson och Birger Karlsson.

Margareta Svenssons anteckningar om hur de samlade in pengar till föreningen finns kvar och här är ett axplock: ”Jag skaffade in material och sydde 10 st prydnadskuddar till vinster i två lotterier med vardera 5 kuddar och 125 lotter. Postbudet Marianne Eriksson erbjöd sej avverka Kolarängen med den ena listan och själv tog jag den andra. Vi gick runt från stuga till stuga, sålde lotter och värvade medlemmar.”

1966 hade medlemsantalet ökat till 148 personer och detta år fick föreningen sitt första kommunbidrag, en summa på 500 kronor. Nu var det också klart från kommunens sida med den gratis fotvård som utlovats och många pensionärer tog tacksamt emot erbjudandet.

När Älta Centrum stod färdigt 1967‑68 flyttade pensionärsföreningen in där och delade lokaler med fritidsnämndens ungdomsgårdsverksamhet. Här fanns lokal för större sammankomster, samt flera mindre för studieverksamhet etc. Samarbetet med fritidsnämnden var gott och här som på andra ställen vid den tiden behövde inte pensionärerna betala hyra för de av kommunens lokaler de använde.

Den första höst‑ och julmarknaden i centrum hölls 1968. Därefter har varje år marknad hållits i centrumplanet.

Medlemsantalet ökade 1978 till 172 personer. Föreningen hade "Öppet hus"- verksamhet på måndagar, med kaffeservering i egen regi och tillfälle till olika aktiviteter för både män och kvinnor, som vävning, träslöjd m m.

Tillägg år 2020 – idag har PRO Älta ca 186 medlemmar. Vi har våra möten, kaféer, cirklar och andra aktiviteter i vårt kulturhus i Älta centrum, Älta Kulturknut.