Förening Ulricehamn

Vår historia

PRO Ulricehamn

• 8 aug. 1944 samlas 24 entusiaster i Folkets Hus och bildar Ulricehamns pensionärsförening. Folkpensionären A V Dahl blir förste ordföranden och årsavgiften fastställs till 2:-.
  • 1947 avskaffar riksdagen fattighusen och ålderdomshem inrättas. Pensionen höjs till 1.000:- per år. Ulricehamns pensionärsförening ökar till 100 medlemmar.
  • På 50-talet får alla rätt till 3 veckors lagstadgad semester. Anders V Dahl avgår som ordförande 1954.
  • På 1960-talet stärker föreningen sin position och medlemsantalet ökar till ca 200. Reseverksamheten är livlig och flera andra PRO-föreningar kommer på besök. Kören bildas i slutet av 60-talet. Vi byter från vänstertrafik till högertrafik 1967.
  • På 1970-talet ökar medlemsantalet till över 400 och medlemsavgiften är 20:-. Kommunen erbjuder Forum för fritidsverksamhet och PRO startar bingo, vävkurs och kortspel. Mötesdagarna ändras från lördagar till fredagar. 1978 Vi startar dans i Nämndhuset mellan kl. 14-17 och inträdet är 8 kr.
  • 1984 beslutar kommunen att fullmäktige ska utse ett kommunalt pensionärsråd (KPR) från och med mars 1985. From 1987 ingår PRO-tidningen i årsavgiften enl. ett kongressbeslut.
  • 1993 införs Äldrereformen som innebär att kommunerna blir huvudman för all äldrevård upp till sjuksköterskenivå. Samma år går föreningen in som medlem i HFU och blir delägare i fastigheten Trädgården 1. Renovering av huset gjordes av många frivilliga krafter inom föreningen. Fritidsaktiviteter och mötesverksamhet flyttas till Trädgården. 1995 valdes Sven Sandström till ordförande och hade den posten till 2002 då han efterträddes av Harriet Höglund.
  • 2000-talet började dramatiskt både i Sverige och ute i världen. Glädjande är den positiva medlemsutvecklingen, vi närmar oss 600 st. Föreningen har många aktiviteter tack vare en stor skara ideellt arbetande cirkel- och aktivitetsledare. Vi startar dans i Timmele i samarbete med SPF.
  • 2011 renoveras Trädgården och vi inviger den med Öppet hus.
  • 2016 Vi deltar i ”Leva i Ulricehamn” där vi (tillsammans med hela landet) gör en insamling för att visa vad vi tycker om det kontantfria samhället.
  • 2017 Fixartjänsten införs efter stor påtryckning av PRO. Gratis busskort inom Ulricehamns kommun införs för 75-åringar.
  • 2018 Vi bjuder in till en dag på Trädgården under hälsoveckans tema ”Mat” där vi visar våra cirklar och aktiviteter. Flera föreläsare bjöds också in och dagen blev mycket lyckad.

.Den optimism som fanns när föreningen bildades går som en röd tråd genom de gångna 75 årens arbete. För att också i framtiden ta tillvara pensionärernas olika behov och intressen behövs ett stort engagemang och en stark organisation. Har vi det, kan vi med tillförsikt möta framtiden.