Förening Sexdrega

Vår historia

Sexdrega PRO bildades den 27 april 1968.

PRO Sexdrega Jubileum 1968-2018
År 1968 . En liten rund och flottig sak. Sveriges första pizzeria öppnades i Stockholm.Alla gick och nynnade på Anna-Lena Lövgrens Lyckliga gatan och Claes-Göran Hederström Det börjar verka kärlek banne mig.
Martin Luther King och Bobby Kennedy mördades detta år.
Femdagarsvecka infördes i alla Sveriges skolor.
PRO Sexdrega bildades den 27 april1968. Till hjälp från distriktet biträdde H.Sabel. PRO Sexdregas första ordförande var Elin Larsson, kassör Göte Klingberg och sekreterare Anni Grandén. Vid de första sammankomsterna serverades kaffe, bröd och 3 sorters kakor till ett pris av 1 krona och 50 öre.
Ordförande
1968 Elin Larsson
1971 Elsa Jonsson. Gymnastikgruppen började och teatergruppen startade åter efter ett antal år av tystnad.
1981-1992 Ture Andersson, Elsie-Gerd och Laddes pappa.
1992-1997 Mats Axelsson
1997-2001 Gunnar Radborn
2001 hade styrelsen tröttnat och risk för nedläggning av föreningen förelåg.Till slut tog en ny uppsättning över där Arne Salomonsson blev ordförande.
2001-2006 Arne Salomonsson
2006-2013 Gärd Eriksson
2013 - Roland Lindberg vår nuvarande ordförande
2001 valdes Bengt Alriksson till kassör och hade fortfarande denna post 17 år senare. Ny kassör valdes 2019, Bengt Alriksson avled 2020.
Under åren har det blivit ett antal intressanta resor både flerdagars och endagarsresor och hemliga resor.
PRO Sexdrega har utvecklats mycket under åren som gått och flertalet aktiviteter står nu på programmet.
Boulen startades upp av bl.a Ragnar Brännmar och är nu ett populärt inslag.
Under senare år har PRO Vetarna Sexdrega varit ett trevligt inslag.
I våra veckoprogram har vi kunnat erbjuda medlemmarna deltagande i läsecirklar, data, gymnastik, mattcurling, QiGong, Slöjdstugan mm
Hemsidan startade 2014 där deltagarna får information om våra aktiviteter,
Olika teman, våffelcafeer, sillfester, grillfester och korvgrillning,pizzakvällar, möten med underhålning är också viktigt för medlemmarna och har varit ett populärt inslag.
Denna återblick på verksamheten under de gångna 50 åren och kännedom om våra medlemmars vilja att engagera sig, gör att vi inför kommande år kan se framtiden an med tillförsikt, vad gäller verksamheten i föreningen.

Om den här presentationen av vår verksamhet lockar till intresse för medlemsskap i PRO Sexdrega ta då kontakt med någon i styrelsen.Namn och tel nr finns angivet på annan plats på hemsidan.

.