Vi stödjer inte din webbläsare!

Vi rekommenderar att du uppgraderar din webbläsare för en bättre upplevelse.

Förening Sätila-Hyssna

Reportage

Vår PRO-kör

Sätila-Hyssna PRO kör

Här kan du berätta om din förening eller verksamhet.

2019-12-13 Lussefika

På Lucia-dagen hade vi vårt traditionella lussefika denna gång i Lundagården. Vi var ett drygt 30-tal medlemmar som samlats för sång, musik, fika, frågesport, lotteri och trevlig samvaro. Först blev det allsång under ledning av vår körledare Sylvie och musikant Berit. Sedan fika och frågesport. Frågorna hade gjorts av Lena S och var ganska svåra. Ingemar lyckades bäst med 8 rätt.

Vi hade många vinster i vårt lotteri och många hade turen med sig och fick gå hem med julklappar.
När mörkret lagts sig var det dags att avsluta mötet med allsång och lite information.

Lussefirande 2019
Julklappar

2019-12-10 Avslutning på Boulen vid Lygnevi

Vid avslutningen av boulen på Lygnevi medverkade PRO-kören med lucia. Det blev julinspirerad sång och musik. Efteråt fikade kören med lussekatter och pepparkakor.

Kören sjunger vid bouleavslutningen

PRO-kören sjunger vid bouleavslutningen FOTO: Hasse Hansson

2019-12-09 Hörselskadades förenings julfest

Vår PRO-kör medverkade med sång och musik då Hörselskadades förening hade julfest i Kinna församlingshem. Hörselskadades föreningen är en del av Hörselskadades Riksförbund (HRF) dit du är välkommen om du har problem med hörsel av något slag.

Kören sjunger vid Hörselskadades förenings julfest

Kören sjunger vid Hörselskadades förenings julfest FOTO: Tore Hjert

2019-11-07 Busstur till Kinna

Några av våra medlemmar tog buss 330 från Sätila Centrum mot Kinna Resecentrum. I Kinna blev det lite butiksbesök innan återresa med buss från Kinna resesentrum hem till Sätila. Allt med våra busskort för pensionärer. Det blev en bra och trevlig resa. Nu planeras nya resor med byten till fler orter inom Mark. Fritsla kanske.

I väntan på bussen

2019-11-04 Höstmöte

Vi hade höstmöte och ett 30-tal medlemmar kom för information, fika, frågesport, lotteri och trevlig samvaro. Ordförande Tomas Lundin hälsade oss alla välkomna och förklarade mötet för öppnat. Sedan sjöng vår PRO-kör några sånger för oss.

Sedan blev det fika och därefter frågesport. Information om kommande studiecirkel med fyra träffar med temat ”Tillsammans mot ensamhet”. Kurs i canasta kommer också längre fram. Den 4 febr. 2020 kl. 14 är ett föredrag med Lisa Carlsson (tidigare korrespondent i USA) inplanerat och detta sker i samarbete med Sätila-Ubbhults pensionärsförening. Vi kommer att vara i Sätila Bygdegård. Vi fick information om budget och verksamhetsplanering för 2020. Lussefika den 13 december, Julmarknad i Sätila den 16 december och närmare information kommer senare. Vi har blivit lottade att möte Horred i första omgången av PRO-vetarna och första matchen blir i Sätila den 28 januari med returmatch i Horred den 25 februari. Detta var lite om vad som hände på höstmötet. Eftermiddagen avslutades med lotterier med fina vinster.

Fika vid höstmöte

Fika vid höstmöte FOTO: Inger Hansson

Trevlig samvaro vid fikaborden

Trevlig samvaro vid fikaborden FOTO: Inger Hansson

2019-10-16 Körframträdande i Ubbhult

I onsdags var kören inbjuden att sjunga på medlemsmöte i Sätila-Ubbhults pensionärsförening.

Kören sjöng några sånger och därefter berättade Sara Liljegren om sin resa till Mongoliet och visade bilder. Efter fika och information om kommande aktiviteter i föreningen sjöng kören några sånger till.

Innan mötet avslutades var det dragning i lotterier.

Kören sjunger i Ubbhult

Kören sjunger i Ubbhult FOTO: Birgitta Gustafsson

2019-10-10 Medlemsmöte

Vi hade medlemsmöte och ett 30-tal medlemmar kom för information, fika, frågesport, lotteri och trevlig samvaro. Ordförande Tomas Lundin hälsade oss alla välkomna och förklarade mötet för öppnat. Sedan var det dags för oss att lyssna till Fixartjänst i Marks kommun som informerade om sin kostnadsfria hjälp med vissa praktiska saker i hemmet för att skapa ökad trygghet. De kan t.ex. byta glödlampor, byta proppar och ta ner och sätta upp gardiner. Det är bara att ringa och beställa så kommer Henry och Calle, Tel 0738 7015 70, mån-fred 07.30-15.00.

Sedan blev det kaffe och tårta. Föreningen bjöd på tårta för att fira att vår kör har haft sitt första officiella framträdande förra veckan. Efter fikat blev till sedvanlig information om kommande aktiviteter, utflykter mm.

Medlemsmöte

Medlemsmöte FOTO: Inger Hansson

Fikadags

Fikadags med prinsesstårta FOTO: Inger Hansson

2019-10-10 Körsång på Stomsåker i Hyssna

Den 1 oktober 2019 hade vår kör sitt första officiella framträdande och det skedde på Stomsåker i Hyssna. Kören sjöng några sånger och våra herrar framförde sången Tangokavaljeren. Efter ytterligare några sånger blev det fika och samvaro. Sedan blev mer sång och musik innan det var dags att tacka för oss och hoppas på återseende längre fram.

Körsång på Stomsåker, Hyssna

Körsång på Stomsåker, Hyssna FOTO: Hasse Hansson

Männen sjunger

Dags för lite manskör FOTO: Inger Hansson

2019-09-13 PRO-frukost i Örby

Fredagen den 13 september samlade ett 80-tal personer i Örbygården för PRO-frukost och föredrag. Vi fick en god frukost och tillfälle att umgås med varandra. Lisa Carlsson som tidigare arbetat som korrespondent för SR och SVT berättade om sina upplevelser i USA. Hon avtackades med blommor och applåder.

Lisa Carlsson berättar om USA

Lisa Carlsson berättar om USA FOTO: Inger Hansson

Sylvie och Karin

Samtal mellan Sylvie Ekström och Karin Granberg. FOTO: Inger Hansson

Tomas och Peter i frukostsamtal

Tomas Lundin och Peter Persson i frukostsamtal FOTO: Inger Hansson

2019-08-28 Båtur med ISA

På em. onsdagen den 28 augusti var vi ett 25-tal personer som gick ombord på båten Isa för en båttur på Lygnern. Vädret mulet med lite duggregn då och då men humöret ombord var på toppen. Vi fick information om båten och fick bl.a veta ISA af Lygnern började byggas 2008 och är lika lång som den gamla ISA men däremot en meter bredare och helt miljövänlig då den drivs på batterier och försörjs med elkrafts-el. Vi sjöng allsång med ackompanjemang av dragspel och gitarr och även några historier fick vi höra. Därefter blev det fika. Härliga bullar, nötkaka och chokladbollar fanns att köpa tillsammans med kaffe. Vi gick först mot Ramhultafallen men fallet var nästa helt torrlagt. Sedan blev det en fortsatt tur innan vi vände av mot Sätila igen. Vi fick en fin båttur och en trevligt samvaro ombord innan det var dags att lämna båten.

Ombord på ISA

Ombord på ISA FOTO: Inger Hansson

Båten Isa vid bryggan

Båten Isa vid bryggan FOTO: Inger Hansson

Berit med dragspelet

Berit med dragspelet FOTO: Inger Hansson

2019-06-18 Dagsutflykt till Bölse oljetrycksmuseum

Vi var ett femtontal proare från Sätila-Hyssna som samlades den 18 juni kl. 9 för att göra en gemensam utflykt till Bölse oljetrycksmuseum. Väl framme i Bölse blev vi hälsade välkomna.
Gamla bygdegården i Bölse har en intressant historia, den är byggd 1926. Byggmästare Eric Larsson och hans maka Hanna startade som vaktmästare. Samlaren Eric tog tillvara oljetryck som hamnat på gamla vindar. Han åkte även på auktioner och där köpte han föremål som han ansåg hade kulturhistoriskt värde. Gamla bruksföremål, konsthantverk av Axel Andersson, porslin och många gamla fotografier finns att beskåda. Där finns en stor samling av kända och okända oljetryckstavlor som säkert vi alla stött på under vår levnad. Dessutom finna en del extra kuriosa att beskåda. Muséet drivs nu av en stiftelse ”Hanna och Eric Larssons stifelse för Morups Bygdegård” och bestående av barn och barnbarn till Hanna och Eric Larsson

Sonen Ejve har ett radiomuseum på loftet och guidade runt för alla intresserade.

Sedan blev det gammaldags fika och kaffet serverades i olika kaffekoppar. Det var bara till att välja efter tycke och smak. Både kaffe och kaffebröd smakade utmärkt. Efter fikat kunde vi gå runt och se oss om ett varv till innan det var dags för avfärd efter några trevliga och intressanta timmar tillsammans.

bild

Bölse oljetrycksmuseum

Bölse oljetrycksmuseum FOTO: Inger Hansson

Gamla oljetryck

Gamla oljetryck FOTO: Inger Hansson

2019-06-11 Säsongsavslutning på Lygnevi

Vi träffades på Lygnevi i stället för Flohults strand då vi inte hade vädrets makter med oss. Vi pratade, sjöng allsång och och umgicks med varandra. Förtäring blev det också, korv, bröd, potatissallad och därefter kaffe och kaka.

Avslutning på Lygnevi

Avslutning på Lygnevi FOTO: Inger Hansson

Avslutningsträff

Avslutningsträff på Lygnevi FOTO: Inger Hansson

2019-05-15 Studiecirkeln "Inte vi och dom, utan alla"

I onsdags hade vi sjätte gången av vår studiecirkel ”inte vi och dom utan alla” och då var Anne-Sofie Hermansson hos oss och berättade om sitt engagemang för integration och mot hedersvåld. Hon är bl. a goodwill ambassadör för GAPF (Glöm aldrig Pele och Fadime) under 2019.

Vi hade intressanta och lärorika timmar tillsammans och dessutom blev det förstås fika.

Besök av Anne-Sofie Hermansson

Besök av Anne-Sofie Hermansson FOTO: Inger Hansson

Studiecirkel "Inte vi och dom, utan alla"

Studiecirkel "Inte vi och dom, utan alla" FOTO: Inger Hansson

2019-03-23 Utflykt till Elvis-muséet i Floda

Vi var ett 15-tal personer från PRO Sätila/Hyssna som lördagen den 23 mars gjorde en utflykt till Elvis-muséet i Floda. Efter en knapp timmas bilresa var vi framme i Floda.

Efter ankomsten blev vi indelade i två grupper och visades runt av guider som berättade om alla de olika föremålen som fanns samlade i husen. En av grundarna är Ulf Nilsson som är trummis i svenska The Cadillac Band. De har spelat med flera av Elvis Presleys musiker och de har skänkt kläder och instrument till muséet. Det fanns mycket att se på. Sedan fick vi se en kopia av Elvis Presleys födelsehus från Tupelo och till sist var det biobesök.

I en liten minibiograf fick vi en film från en välgörenhetskonsert (mot cancer) med Elvis från Honolulu, Hawaii.

Matdags! På Lilla öns Tcb Café åt vi hamburgare med sedvanliga tillbehör och det smakade mycket bra. Efter en stund med trevlig samvaro var det dags för hemresa.

Besök på Elvis-Museum i Floda

Besök på Elvis-Museum i Floda FOTO: Inger Hansson

Elvismuséet i Floda

Elvismuséet i Floda FOTO: Inger Hansson

Bilder från Elvismuséet

Bilder från Elvismuséet i Floda FOTO: Inger Hansson

2019-03-13 PRO-Vetarna returmatch

Returmatchen för PRO-vetarna gick av stapeln i Sätila Bygdegård onsdagen den 13 mars och ca 50 personer hade kommit för att heja på sitt lag. Lagen som möttes var från Kinna, Torestorp/Älekulla och Sätila/Hyssna. Sture Johansson var frågeställare och Stig Aronsson fungerade som domare.

Resultatet av frågesporten blev: Kinna 24 poäng, Torestorp/Älekulla 20 poäng samt Sätila/Hyssna 19 poäng. Grattis till Kinna segern.

PRO-Vetarna returmatchen

PRO-Vetarna returmatchen FOTO: Hasse Hansson

2019-03-01 PRO-Frukost i Sätila

Ett 50-tal personer hade kommit till PRO-frukost i Sätila Bygdegård. Peter Persson, initiativtagare till denna aktivitet, hälsade alla välkomna. Vi inom PRO behöver ”mötesplatser” där vi kan träffas en stund med trevliga samtal och lite samvaro kring frukost. Vi fick ägg, två olika sorters bröd, skinka, korv, ost, tomat, gurka, apelsin, kaffe, te samt den berömda brunnskakan.

Gunnel Carlsson från Skene berätta om utvecklingen av ”Brunnskakan – Barnhemmet Phyllis Memorial i Kenya. Barnhemmet Kampi ya Moto i Kenya, som har utvecklats enormt och är nu så gott som självförsörjande.

Här kan du läsa mer om barnhemmet: kampiyamotosbarn.se. Om du vill skänka pengar till barnhemmet kan du använda Postgiro: 90 01 18-1 / Swish:1239001181

PRO Örby har fått stafettpinnen till nästa frukostmöte.

Gunnel Carlsson

Frukostbord

Dukat frukostbord FOTO: Inger Hansson

Bilder från PRO-frukosten

Bilder från PRO-frukosten FOTO: Inger Hansson

2019-02-20 Årsmöte

Årsmötet hölls i Sätila Bygdegård onsdagen den 20 februari. Verksamhetsberättelse, resultaträkning och bokslut genomgicks och godkändes av mötesdeltagarna, styrelsen beviljades ansvarsfrihet. Därefter var det dags för de val som skulle göras.

Fastighetsbyrån medverkade och informerade om sin verksamhet och dessutom bjöd de på smörgåstårta.

Ärsmöte

Årsmöte FOTO: Inger Hansson

Peter Rosenqvist, Fastighetsbyrån

Peter Rosenqvist, Fastighetsbyrån FOTO: Inger Hansson

2019-02-13 PRO-Vetarna

1:a matchen i PRO-vetarna 2019 avgjord

I dag startade grundomgången av PRO-vetarna. I Kinna församlingshem mötes lag från Kinna, Sätila/Hyssna och Torestorp/Älekulla. Ordföranden för PRO Kinna Emmy Johansson hälsade välkommen och många åhörare hade kommit för att heja på sina lag.
Frågeställare var Gudrun Jonsson och domare Håkan Kallin.

Kinnas lag bestod av:
Lennart Nilsson, Maj-Lis Olausson och Sören Karlsson. Lagledare var: Lars-Erik Andersson. För Torestorp/Älekulla tävlade Lennart Strand, Inger och Lennart Wallgren. Lagledare var: Ingemar Olsson. För Sätila/Hyssna tävlade Inger Hansson, Tore Hjert samt Sylvie Ekström. Lagledare: Margareta Ljungström.

Frågesporten bestod av 14 frågor, vilka delades upp i två omgångar. I pausen serverades kaffe med smörgås.

När alla frågor var avklarade hade Kinna svarat rätt på de flesta och vann med 25 poäng. Torestorp/Älekulla kom tvåa med 24 poäng och på tredje plats Sätila/Hyssna med 22 poäng

Till sist blev det dragning i lotteriet, där vinsterna bestod av kaffe, blommor och choklad. Returmötet går onsdagen den 13 mars i Sätila Bygdegård. Välkomna dit för att heja på vårt lag.