Förening Fristad

Stationen

Stationen i Fristad

Fristad station ca 1910.

Anrika Stationen i Fristad är ett kulturellt minnesmärke med en lång historia.
Före järnvägens tillkomst fanns ingen nämnvärd bebyggelse runt Fristad.
Den vanliga benämningen på området var ”Sumperna”-ett sankt område.

Den första järnvägen anlades redan 1863.Spårvidden var mycket ovanlig, endast 1217 mm.
Landshövdingen greve Sparre var sparsam och genomdrev en smalare spårvidd än vad som var tänkt. Banan kallades ”Snålsparrig” efter greve Sparre.

Den ursprungliga stationsbyggnaden var uppförd i trä. Den flyttades senare till Skogsryd. Redan före sekelskiftet breddades banans spårvidd till 1435 mm.

I samband med denna förändring byggdes ett nytt stationshus i tegel ungefär 40 m norr om det gamla. Kostnaden var 23 700 kr. Det togs i bruk i juli 1900.

Under många år inrymdes posten i stationsbyggnaden. Ett hotell och en kiosk byggdes också. Hotellet blev ett ekonomiskt problem och lades ner efter några år. Kiosken fanns kvar in på 1920-talet. Först ägdes järnvägen av ett privat bolag, Borås Järnvägsaktiebolag. 1940 förstatligades den.
Järnvägen mellan Borås-Fristad-Herrljunga hör till de allra äldsta i Sverige.

År 2008 inleddes en ny epok för Stationen.
Fristadbostäder/Fribo och Borås kommun erbjöd PRO Fristad att disponera Stationen. Kommunen och Fribo svarade för ekonomiska insatser.

PRO Fristad driver idag Stationen som ett Aktivitetshus.
Samarbete har etablerats med olika föreningar, äldrevården, skola, hemtjänst, bibliotek m.fl.

Med sitt centrala läge, goda kommunikationsmöjligheter och utbudet av olika aktiviteter samt en trevlig cafeteria är Stationen en uppskattad träffpunkt i Fristad.