Förening Dalsjöfors

PRO-Dalsjöfors 75 år

Fana

En kortfattad sammanställning av PRO Dalsjöfors första 75 år

Dalsjöfors PRO bildades vi ett möte i Föreningshuset, Dalsjöfors, den 28 april 1946.

Initiativtagare till mötet var fyra lokala arbetar-organisationer och Västsvenska PRO-distriktet. Vid mötet antecknade sig 32 pensionärer som medlemmar och en interimsstyrelse på 3 personer valdes. Deltagarna bjöds på kaffe och ABF:s orkester svarade för ett musikprogram. Medlemsavgiften fastställdes till 25 öre per månad. Första styrelsemötet hölls den 10 juni. På första föreningsmötet beslutades att sänka medlemsavgiften till 50 öre i kvartalet.

De första 10 åren dominerades verksamheten av möten och resor. Första resan som ordnades gick runt Åsunden. Resan som kostade 90 kr betalades av Textil:s avd. 60. De första 10 åren arrangerades 15 st resor.

Frågan om att starta en Gymnastikgrupp togs upp i januari 1967. Ett 20-tal intresserade. Studieverksamheten startade 1969 med cirkeln i ämnet ”Leva som pensionär”. Från 1973 och framåt har genomförts 3 till 4 cirklar per år. Sång, som inte räknats in i övrig studieverksamhet, utan räknats som kulturgrupp, startade föreningen en cirkel ”Sjung i kör” med 20 deltagare.

Kören medverkade på föreningens möten flera gånger per år samt framträdde på andra organisationers möten och på kommundelens ålderdomshem och sjukhem.

Hösten 1981 startade föreningen ”Öppet hus” i Sporthallens café en gång i veckan. Meningen var att man skulle träffas och dricka en kopp kaffe, gå en tipspromenad, spela schack, bingo och dylikt.

Pensionärsdanser i egen regi började hösten 1981. Från början samlade danserna ganska många deltagare och gick också bra ekonomiskt. 1983 var man klar över att dansaftnarna skulle bli ett återkommande inslag i verksamheten.

Promenader i organiserad form började föreningen med 1983. Antalet promenader per år var i regel 10 – 12 st. senare ökade antalet deltagare kraftigt.

1984 beslutades inköpa en curlingmatta och 6 st stenar. Intresset för curling har varit stort alltsedan starten. Utbyte med andra föreningar har även förekommit och vid en turnering i hela distriktet segrade föreningens curlinglag.

År 2004 startade föreningen en teatergrupp med duktiga aktörer ur egna led. Egna pjäser skrevs och framfördes på våra möten och även hos många andra föreningar.

Den period som nu har varit, med restriktioner och begränsningar i människors behov av att få träffas och vara sociala, har visat att ett aktivt liv är en viktig del av tillvaron. Därför finns vi kvar och fortsätter våra verksamheter med studiecirklar och andra aktiviteter.

VI BEHÖVER VARANDRA

Dalsjöfors PRO / Matts-Olof Bergman