Förening Dalsjöfors

Vegetarisk mat

Vegetarianism är en diet eller ett förhållningssätt enligt vilken endast vegetabiliska livsmedel bör ätas. En person som är vegetarian äter inte animaliska produkter av etiska, religiösa, estetiska, miljörelaterade, hälsogrundade eller andra skäl. I dessa sammanhang ses svamp som ett vegetariskt födoämne.

Begreppet vegetarianism avser främst kosten men det är inte ovanligt att en vegetarian även kan välja att följa vissa veganska ideal, att sträva efter att avstå från att använda vissa animaliska produkter såsom läder, skinn och ull.

Begreppet vegetarian myntades 1847 på ett möte hos den första föreningen för vegetarianer i Ramsgate i England. Vissa källor menar att ordet är bildat ur latinets vegetabilia, det vill säga grönsaker,[1] Länk till annan webbplats. medan andra menar att ordet härstammar från ordet vegetus (latin för "livlig").
Källa:Wikipedia