Förening Dalsjöfors

Om

Körsång

Kör, av franska Länk till annan webbplats. chœur 'kör(sång)' av latinets Länk till annan webbplats. chorus 'platsen för sångarna i kyrkan' (jämför kor Länk till annan webbplats.) av grekiska Länk till annan webbplats. choros (χορός) 'dans', 'sång- och danstrupp', är en en Länk till annan webbplats.- eller flerstämmig Länk till annan webbplats. ensemble Länk till annan webbplats. med flera sångare Länk till annan webbplats. i varje stämma Länk till annan webbplats.. Ordet kör eller körverk kan också syfta på den musik som framförs av kören och även refrängen Länk till annan webbplats. i en visa kan kallas kör, eller chorus, då den är avsedd att sjungas av alla.[1] Länk till annan webbplats.

Körmusik kallas ofta musik som också innehåller mer eller mindre självständiga instrumentalstämmor eller orkester Länk till annan webbplats., men där kören, och därmed den sjungna texten, har en framträdande roll. Körmusik utan instrument Länk till annan webbplats. benämns a cappella Länk till annan webbplats.. En kör kan också ha en ackompanjerande funktion tillsammans med sång- eller instrumentalsolister Länk till annan webbplats..

En person som sjunger i en kör kallas vanligtvis korist.

Enskilda sångare kan inom populärmusik Länk till annan webbplats. kallas kör eller "körare" då de sjunger unisont med en sångsolist eller sjunger en stämma till den melodi en solist sjunger. Detta kallas "att köra" (uttalat med hårt k), och är vanligt i refrängerna.

Källa Wikipedis