Förening Dalsjöfors

Om

Gymnastik

Gymnastik kommer från ordet gymnos som betyder naken. Således uppträdde de första utövarna utan gymnastikdräkter under tävlingarna i det antika Grekland. Ett gymnasium var en institution för kroppslig träning.

Dagens motionsgymnastik innehåller oftast en blandning av rörelser som syftar till att träna styrka, uthållighet, rörlighet och koordination. Motionsgymnastik kan utföras såväl inomhus som utomhus och utförs vanligtvis i grupp med instruktioner från en instruktör som förevisar övningarna. Oftast till musik. Motionsgymnastik utövas för att uppnå allmänt bättre kondition, hälsa och välbefinnande.

Svenska gymnastikens fader var Pehr Henrik Ling, som kom att spela stor roll för europeisk gymnastikutövning och svensk gymnastik blev en stor kulturexport under tidigt 1900-tal. Gymnastikdirektören Sigge Bergman från GCI var den förste i Sverige att ackompanjera gymnastiska övningar och uppvisningar med musik, vilket idag är standard för den allra mesta motionsgymnastiken.

Källa: Wikipedia