Förening Tidaholm

År1944 bildades PRO-föreningen i Tidaholm

Det var några modiga män och kvinnor som samlades för att bilda en pensionärsförening i Tidaholm. Många visste att enighet ger styrka och förhållandet för gamla människor var ibland rent miserabla. Pensionerna var nästan obefintliga och övrig äldrevård var väldigt eftersatt. Det fanns mycket att kämpa för, särskilt för att kunna skapa trygghet. Idag har förutsättningarna blivit bättre för de flesta pensionärer. Många förbättringar har ju skett genom åren, den största är väl ATP-reformen som genomfördes 1958 samt att de kommunala bostadsbidragen infördes.

Ekonomin var naturligtvis ett problem när föreningen startade men genom stöd från kommunen och fackföreningsrörelsen fick man igång verksamheten. Årsavgiften var i början 1 krona och 30 öre. En sygrupp bildades ganska snart och genom dessa flitiga händer kunde man anordna en tombola och på så sätt få inkomster. Man fick även ansöka hos kristidsnämnden för att få tilldelning av kaffe och socker till sina möten. Andra världskriget pågick för fullt med alla besvärligheter det innebar.

Sedan starten har vi haft tolv ordföranden varav några under flera omgångar som tidigare ordförande Bengt Lindberg, kassörerna har också varit tolv där Einar Bergvall för närvarande sköter finanserna. Nuvarande ordförande är Gunilla Hårdberg. Sekreterarna har däremot varit hela arton till antalet och det är Birgitta Sand´en som sköter den sysslan nu.

Idag kan vi säga att vår ekonomi är stabil men en omfattande verksamhet kostar pengar så därför får vi fortsätta med våra lotterier och vi söker hela tiden sponsorer.

Idag har vi utmärkt samarbete med kommunen där omvårdnadspersonalen i Disponentvillan är betydelsefull för föreningen då de ställer upp på många olika sätt. Hela vår verksamhet kretsar kring Villan, där vi har vår expedition dit medlemmarna kan komma varje onsdag förmiddag för en pratstund och dricka en kopp kaffe.

Vi har även våra månadsmöten i Villan och flera av våra verksamheter har sina övningar där. Vi hoppas att samma goda anda som tidigare ska råda i vår förening och vi ser med tillförsikt fram mot kommande år.