Förening Tibro
Tibro 1945

Blivande pro-medlemmar i Tibro

Hur det började

Den 4 okt.1945 hade Tibro FCO och Kyrkefalla Soc. Dem. Arbetarkommun inbjudit de Kyrkefallabor som var intresserade av att bilda en folkpensionärsförening till ett informationsmöte.

Vid mötet, där Sv. Folkpensionärsföreningers Riksorganisation var representerad av Gustav Eliasson från Göteborg, beslutades att bilda Kyrkefalla Folkpensionärsförening.

J.T. Larsson, B.N. Karlsson, Axel Adolfsson och Gustav Svensson valdes att föra organisationsarbetet vidare och som medlemmar anslöt sig Anna Johansson, Johan Albiner,Hanna Albiner, Alma Lundkvist, Maria Ljungqvist, Anna Johansson samt A.V Gustavsson.

Den nybildade föreningen höll sitt första möte i kommunalsalen den 21 okt. Man bildade en styrelse med B.N Karlsson som ordf. J.T. Larsson kassör, Axel Adolfsson sekreterare, Anna Albiner kassabiträde och Frans Johansson v. ordf.

Ett 30-tal nya medlemmar invaldes och för underhållningen svarade Marianne Löfgren och Margit Jarlhed.

Under 1946 hölls möten den 20 jan. i Godtemplarelokalen, den 21 juli i Larssons cafèträdgård (se bilden ovan) och den 27 okt. i kommunalsalen. 19 nya medlemmar invaldes, kvartalsavgiften sattes till 50 öre. En blomsterfond instiftades och Eliasson från Göteborg informerade om pensionsfrågor.

1947 hölls möten i Godtemplarlokalen den 20 april och den 7 dec. Sommarmötet den 31 aug. hölls i Larssons cafèträdgård. Söndagen före midsommar reste man på en bussutflykt till Skövde med hemresa över Hjo.

Den 1 januari hade Kyrkefalla socken ombildats till Tibro köping, med anledning härav beslutade föreningen att ändra sitt namn till Tibro Folkpensionärsförening.

Sju svåra år

Enligt den historik som Fritz Johansson skrev till föreningens 20-års jubilèeum den 23 okt. 1965 drabbades Tibro folkpensionärsförening av en nedgångsperiod mellan åren 1947.1954. Allt tyder på att man under denna period ej har lyckatsatt engagera intresserade funktionärer. Bevarade medlemsmatriklar redovisar 1948 58, 1949 50, 1950 38, 1951 28,1952 38, och 1953 29 betalande medlemmar. Först på våren 1954 valdes en fungerande styrelse och verksamheten tog fart igen.

Nya tag

Föreningen återupptog sin mötesverksamhet den 30 maj 1954. Den 11 juli hade man lyckats rekonstuera styrelsen, som kom att bestå av ordf. Natan Brink, vice ordf. J.T Larsson, sekret.Ivar Bäckström, vice sekret. August Roos och kassör J.N Karlsson.

Ett par ärenden från 1954 ger en illustration till hur penningvärdet har förändrats under några årtionden. För en bussutflykt Skövde-Skara-Stenum-Dagsnäs-Gudhem-Ranten-Skara-Skövde-Tibro var kostnaden 150 kr. OBS ej per deltagare utan för hela bussresan. En annan fråga som föll på ekonomin var kostnaden för en möteslokal. Det fanns en lämplig lokal på Polhemsgatan och Bäckström fick i uppdrag att efterhöra priset. Ägaren till lokalen begärde 12 kr. per gång. Detta föranledde beslut om att efterhöra billigaste lokalen för varje sammankomst. Kassarapporten visade inkomster under året 644 kr. 47 öre utgifter 580 kr 82 öre. Kassabehållningen till 63 kr. 61 öre.Medlemsavgiften var 4 kr. per år vartill kom 1 kr. till kransfonden. Vid ett möte den 7 aug. 1955 beslutades att köpa en mindre kassalåda. Frågan togs upp på nytt den 31 mars 1957 och då beslutades att verställa köpet. I årsmötesprotokollet från den 30 mars 1958 finner vi kanske förklaringen till att frågan ej gavs högre prioritet. Här redovisas tillgångarna kontant i kassan till 35 öre.

Några engagerade och intresserade styrelsemedlemmar lyckades under 1960-70 talet bygga upp föreningen, som för denna period redovisade år med fina siffror för inskrivning av nya medlemmar. 1980-talet präglades av stort intresse för pensionärernas organisationer. Trots att det bildades en SPF förening som snabbt fick god medlemsanslutning och ordnade med en del aktivteter, som väckte uppmärksamhet och fick många deltagare kunde även PRO väl hävda sig i konkurensen. De 241 nya medlemmarna räkte väl till att fylla tomrummet efter de som lämnat leden under detta decennium.