Förening Essunga-Nossebro
Bron i Nossebro

PRO Essunga-Nossebro, historik.

PRO Essunga-Nossebro bildades enligt protokoll från interimsstyrelsen den 15 januari 1992. Föreningens första årsmöte den 12 februari 1992.
Till ordförande valdes Henry Kam, Inger Norén kassör och Eive Norén till studieorganisatör.

Antalet medlemmar från början var 16.
Vid 20-årsjubiléet 2012 var vi 130 medlemmar och idag är vi 249 medlemmar.

Ordföranden genom åren har varit:
Henry Kam 1992-2003
Ruth Jonsson 2003-2013
Lennart Storm 2013-

PRO:s verksamheter består av till stora delar av det som är viktigast för vår verksamhet det vill säga sociala träffar och gemenskap för att må bra!
Månadsträffar med underhållning mycket sång och musik, både av egna förmågor och underhållare av olika slag.
Vi försöker då också klämma in information om vad som är på gång och andra intressanta aktiviteter som berör oss som pensionärer.
Vi har även Sillsexa, Luciafest med julmat, studiecirklar, resor och inte minst våra uppskattade PUB-kvällar som vi startade upp 2012.
Vår PRO:förening har även friskvård såsom boulespel och promenader.
Utöver detta så jobbar vi med våra intressefrågor.
Via vår sociala kommitté och träffar med kommunens ledning (Kommunala Pensionärsrådet) där vi är språkrör för våra pensionärer.

PRO deltar även i en del väntjänst aktiviteter som Onsdagskaffe på Kerstinsås. Sång och musikprojekt med dans vid Dagvården för dementa på Gullregnet.

Sång och musik har blivit ett stort och uppskattat inslag i vår verksamhet.
Vi har körverksamhet med ca: 25 deltagare, en musikgrupp med 1 dragspelare, 2 gitarrister och några damer och en herre som sångsolister.