Förening Västre Jär

Vår historia

Nedan följer berättelsen från föreningens bildande år 2008.

Det här är bakgrunden till PRO Västre Järs bildande

Föreningen bildades september 2008 och hälsar alla välkomna som medlemmar.

Vi ansvarar för ett geografiskt område inom Trelleborg som är från Bryggaregatan och Väster ut.
Att vara medlem i Västre Jär kan alla vara. Vår profil är KULTUR, MÅNGFALD och HÄLSA.

Du kanske undrar över namnet Västre Jär? På startmötet i september 2008 hade vi olika förslag.
Vi valde Västre Jär och detta efter att fått upplysningar kring folkarkivet i Lund och både stavning och namnet är en gammal benämning av bostäder på väster från gammal tid.

Att bli medlem;
Alla som uppbär någon form av pension kan bli medlemmar i PRO. Det gäller ålderspension, sjukersättning (tidigare benämnd förtidspension), avtalspension, änkepension, efterlevnadspension. Dessutom kan den som själv inte är pensionär men som är maka, make eller sambo med PRO medlem bli medlem i PRO.

Medlemsavgiften från år 2022 i PRO Västre Jär är 320 kronor per år. Föreningsavgiften är 70 kr och ingår i de 320 kronorna. Som medlem får du tidningen PROpensionären (ett ex per hushåll) som utkommer 8 gånger per år,100-120 sidor.
I medlemsavgiften ingår också en olycksfallsförsäkring som gäller vid PRO-arrangemang eller när man är på väg till eller ifrån ett PRO arrangemang. Som medlem kan du därtill teckna PROs förmånliga medlemsförsäkringar som erbjuds av olika försäkringsbolag med gemensamma beteckningen PRO Försäkringar.
Dom finns att ta del av på PRO.se start

Vill du bli medlem?
Kontakta oss i PRO Västre Jär Trelleborg.
Du når oss genom e-post; vastre.jar@pro.se.

Se också startsidan.