Förening Härslöv

Medlemsträff 9 januari

PRO Härslöv har haft medlemsträff tisdagen den 9 januari 2024. Vi var ett 35-tal medlemmar, som hade kommit till detta. Ordf. Anne-Marie Nilsson hälsade de närvarande välkomna. Hon vände sig speciellt till två nya medlemmar nämligen Göran Berggren och Mariann Eriksson, samt Fredrik Graff, från Polisen, som skall informera oss om bl.a. bedrägerier och hur man skall göra för att slippa drabbas.

Vi startade med fika och försäljning av lotter i lotteriet med delvis skänkta vinster.

Därefter blev det kommunpolisen Fredrik Graffs tur. Han började med att informera om hur polisen i Sverige är organiserad.
Sverige är indelat i 7 regioner.
Skåne län utgör fem av åtta polisområden i regionen, dvs nordöstra Skåne, nordvästra Skåne, mellersta Skåne, södra Skåne och Malmö, vilka i sin tur har lokalpolisområden.
Polisområde nordvästra Skåne består av Helsingborg, Ängelholm, Örkelljunga, Båstad, Höganäs, Klippan, Perstorp, Åstorp, Bjuv, Svalöv och Landskronas kommuner.

Han berättade sedan om de olika brotten, hur det drabbar den enskilda människan. Även nämnde han lite statistik om desamma.
Blir du uppringd av någon som ber dig ex logga in med bank id, lämna smycken, eller att ditt konto har blivit utsatt för bedrägeri, så lägg på luren. Detta är absolut inte oartigt, utan det måste du göra. Kontakta sedan någon anhörig, banken eller annan du har förtroende för och berätta om vad du blivit utsatt för. Det är ingen som ringer för att be om detta. Detta gäller alla myndigheter såsom Polisen, Banken, BOJ t ex. Släpp heller aldrig in okända typ som säger sig vara hantverkare, som skall kolla det ena eller det andra. Kolla med fastighetsägaren. Samma gäller om de säger sig vara från Hemtjänsten. De kan alltid legitimera sig. Var på Din vakt hela tiden, för att undvika obehagliga överraskningar på ena eller andra sättet.
Det var med humor och värme, som han berättade om olika episoder, som han varit med om.

Efter denna informativa eftermiddag så kunde vi alla nöjda och belåtna bege hos hem i det vackra vintervädret.

Anita Svärdh