Förening Asmundtorp

Ingemar Persson, PRO Asmundtorps förre kassör, har gett oss tillåtelse att publicera det tal han höll på föreningens jubileumsfest den 19 maj 2017.

/Christina Lindkvist

PRO ASMUNDTORP 50 år

Jag har fått äran att berätta något om vår förening som jag nu varit medlem i under 12 år. PRO-föreningen i Asmundtorp bildades av ett 40-tal medlemmar den 18 maj 1967. (Det är så länge sen så på den tiden körde vi fortfarande vänstertrafik i landet, men det är en annan historia)

Föreningen har haft 8 st.ordförande under dessa 50 år.

Först Ture Bondesson, sen Gotthard Lagesson, Alf Odeborg (under hela 16 år,1974 till 1990), sen Nils Nilsson, Ella Persson, Arne Ohlson och Tore Lindkvist fram till årets nyvalde Karl-Gustav Andersson.

Medlemsantalet har under åren varierat med som mest 127 st. under 70-talet för att sedan sjunka till endast 45 som lägst på 90-talet men steg igen till 128 som mest under 20-hundratalets början. I dag har föreningen 110 medlemmar.

Vi har i dag 8 medlemsmöte om året inkl. julfest, 2 st. trivselmöten med korvgrillning och tipspromenader samt en sopplunch i januari månad.

Som nog alla vet är det krisartat i en del föreningar i dag. Det kan vara svårt att få ihop styrelse och inte så lätt att rekrytera nya medlemmar när andra flyttar eller faller ifrån men vi har faktiskt lyckats få med 20 st. nya under de sista 2 och ett halvt åren i vår lilla förening. (Är det inte värt en applåd?)

Sen är det ju lite tråkigt att vi inte lyckas locka alla av de nya att komma på våra möten eller att deltaga i någon cirkel eller aktivitet.

Vi har bingo, canastaspel och handarbetscirkel under vinterhalvåret i vår lokal.

Vi har haft populära cirklar om Gamla Asmundtorp och nu senast i år om Berlin.

Vi har boulspel på de nya fina banorna nere vid AIF-huset, vi har friskvård i form av promenader och simning, vi har kvar Prima Liv där vi noterar vad vi motionerar med varje dag och sen lämnar in en lapp på detta efter varje kvartal och har vi tur så får vi ett presentkort att handla för hos ICA-affären.

Sist men inte minst brukar vi åka ut på korta dagsturer, med egna bilar, och besöka företag eller platser som kan vara av intresse.

Så vi ser ganska gott hopp om fortsatt positiv utveckling och en glad samvaro tillsammans. Och just samvaro är viktigt och de kommer vi att behöva mycket mer av i framtiden mellan våra föreningar.

Tack för ordet.
Text: Ingemar Persson