Förening Oppmanna-Vånga

Föreningen från start.

HÄR KAN DU SE HUR DET STARTADE, OCH HUR DET UTVECKLATS SEDAN DESS

Så här startade det

Vid en sammankomst den 25 mars 1962 hade i samtalen kommit fram en åsikt att en pensionärsförening borde bildas i Arkelstorp. Förslaget väckte genklang och man kom överens om att man skulle samlas hos Enok Olsson i Perstorp den 10 april redan, och där försöka få till stånd en förening för pensionärerna.
Till detta möte kom åtta intresserade. Som sakkunnig när det gällde föreningsbildning var Algot W Karlsson med. Samtliga åtta närvarande var eniga om behovet och beslöt att bilda en förening.
En styrelse valdes med Clara Persson, Mannestad som första ordförande.
Förslag att föreningen skulle heta Arkelstorps Pensionärsförening antogs.
Man beslöt också att den nybildade föreningen skulle anslutas till Pensionärernas Riksorganisation, samt att årsavgiften fastställdes till en krona och fem öre.
Nästa möte bestämdes till den 29 april. Under mellantiden skulle man kontakta ortenspensionärer för anslutning. Till det planerade mötet den 29 april hade Kristianstadsföreningens ordf Nils Johansson lovat att medverka med information. Antagligen märkte Johansson att organisationskunnandet var skralt och att hjälp behövdes. Han blev en trogen gäst de följande tre åren.

Första årsmötet.
Årsskiftet 62 – 63 var föreningens medlemsantal 25. Den ekonomiska redovisningen berättar om en kassaomslutning av 442,05 kronor om ett mycke sparsamt utgiftskonto av endast 63,35 kronor och alltså en kassabehållning till 1963 på 378,70 kronor.

Föreningen 10 år.
De följande åren höll sig medlemstalet kring blygsamma 25 stycken.
Först vid årsskiftet 68 – 69 redovisas en ökning och vid det tionde årsmötet 1972 har föreningen 65 medlemmar. Clara Persson som sköttordförandeposten dom tio första åren var sjuk och undanbad sig återval. Ny ordförande blev Ragnar Nordström som behöll posten till 1976 då han ersattes av Ernst Olsson.

Namnbyte.
1967 kom förslag om namnbyte från tidigare Arkelstorps PRO till Oppmanna-Vånga PRO.

Föreningen 20 år.
Vid årsmötet 1982 anhöll Ernst Olsson om att bli befriad från uppdraget som ordförande. Till ny ordförande valdes Folke Nilsson. Han i sin tur ersattes 1984 av Erik Jönsson.
Det hade blivit alltmer populärt bland föreningarna i närheten att ordna motionsdanser. Vi ville gärna vara med. Eftersom lokal fanns som kunde disponeras så beslöts att ett försök skulle göras. Detta bestämdes ske den 1 oktober 1982. Ett försök som ekonomiskt gav en förlust av 80:- kronor men trivselmässigt en stor succe, varför man beslöt om en fortsättning, en fortsättning som pågår än med stor framgång.
Under 1984 – 85 uppstod en del interna tvistigheter mellan en grupp medlemmar och kassören slutade med att 19 stycken medlemmar begärde sitt utträde ur föreningen. Sedan stridigheterna bedarrat fortsatte föreningensverksamhet i lugnare tempo och kunde tack vare god ekonomi utökas. 1987 avled vår ordförande Erik Jönsson. Till ny ordförande valdes Ove Mattisson vid årsmötet i januari 1988.

Föreningen 30 år, 1992.
Vid jubiléet uttalades följande. -När vi idag firar vår trettioåriga tillvaro kan vi se tillbaka på en i stort sett tillfredsställande verksamhet. Alla åren har varit fyllda av olika aktiviteter, vårt medlemsantal har ökat till 143 stycken. Ekonomin har stärkts, 1991 års bokslut redovisar en kassaomslutning på 87800:- kronor och vi har i tillgångar på bank och i kassa 90000:- kronor.
Vi kan därför se ljust på framtiden och önskar Oppmanna-Vånga Pensionärsföreningen lyckosam framtid.

Föreningen 40 år, 2002.
40-års jubiléumet firades på Folkets Hus i Arkelstorp under ledning av dåvarande ordföranden Marianne Persson. 145 personer, medlemmar och inbjudna representanter från övriga kommunföreningar hade samlats för att avnjuta en högtidsmiddag, samt bl. a. tal och överräckning av gåva från Samorganisationen inom kommunen. I välkomsttalet anknöt Marianne Persson till föreningens tidigare historik och verksamhet, samt en förhoppning om kommande nyttig verksamhet för medlemmarna.
Efter middagen spelades det upp till dans till Raid & Co:s orkester.
Under tiden sedan 30-årsjubiléet hade föreningen bl. a bildat en bouleklubb, som initialt spelade på provisoriska banor på P-platsens grusplan. 2001 anlades en permanent boulebana som invigdes under dåvarande ordföranden Siv Olssons ledning. Anläggandet av banan skedde helt med ideella krafter, och
finansierades av bl. a lotteriförsäljning. Den nya banan blev en stor
stimulans för föreningens medlemmar.

Föreningen 50 år, 2012.
Under de senaste 10 åren har föreningens verksamhet breddats och utökats.
Den största och bärande delen har varit arrangerandet av de regelbundet återkommande motionsdanserna under i stort sett alla månader . Dessa danser har rönt stor uppskattning och lockat deltagare från många andra föreningar. Övriga aktiviteter under perioden har varit boulen, samt ett brett utbud av andra aktiviteter, såväl sommar- som vintertid. Som exempel på inomhusaktiviter som utökats är canastaspel, korgmålning, pärlbroderi och luffarslöjd. Ett ökande antal cirklar har genomförts under åren, och nutiden har hunnit ifatt föreningsaktiviteterna bl a genom att två datacirklar har genomförts under senaste året, och att föreningen skaffat en egen hemsida.
Reseverksamheten i föreningens egen regi har också utökats med ett brett och variationsrikt utbud.
50-årsjubileet avhölls 21 -22 april med "pompa och ståt".