Förening Ljungbyhed

Vår historia

Ljungbyheds Folkpensionärers förening bildades 1948. Ett protokoll från ett möte daterat 1948-11-02 anger starten för föreningen och ordförande var vid den tiden Algot Nilsson. Förutom ordförande bestod styrelsen av Otto Lindgren, Alfred Gustavsson och Bromé. Det första mötet hölls på biograf Grand i Ljungbyhed och i föreningskassan fanns vid tillfället 21,50. Det första officiella årsmötet hölls den 2 april 1950 på Café Centrum och årsavgiften fastställdes till 2 kr. Samma år sänktes medlemsavgiften för kvinnor till 1 kr. Den första tiden präglades av pensionärernas önskan om gemenskap och sammankomster för att ganska snabbt komma in på fackliga frågor. Det handlade om bussresor i närområdet, gemensamma julfester och sammankomster med närliggande pensionärsföreningar. Ganska tidigt fick kommunens styrande förslag från föreningen om behovet av pensionärshem, ålderdomshem för de äldre samt service i hemmet.

Efterlysning! Vi saknar protokollboken från åren 1990-1994. Finns det någon som har föreningsdokument från denna tidsepok är ni varmt välkomna att höra av er till styrelsen. Särskilt önskas information om beslutet om hedersmedlemskap, när beslutet togs och anledningen till beslutet.

Då, precis som idag, kan det konstateras att Ljungbyheds pensionärer är ett sällskap som gärna vill vara aktiva och roa sig. Och som författaren av detta tidsdokument över föreningens historia, Göran d.ä. skriver, så är vår förhoppning att detta kan bestå för framtiden och att de som står i tur att ta över värnar om PRO-Ljungbyheds framtid.

Läs hela dokumentationen om föreningen PRO-Ljungbyhed nedtecknad av Göran d.ä här Pdf, 3.6 MB.