Distrikt Skåne

Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Hösten är här

Kyla, regn, mörker men även vackra färger. Naturen byter skepnad och verksamheten i PRO-föreningarna tar fart på allvar.

Flyttfåglarna sträcker söderut, bladen faller och klär marken gul. Dagarna blir kortare och oktober gör sitt intåg. Det är lätt att bli vemodig. Oron i världen med krig, svält och uppror spär på dystra tankar. Vi oroar oss också över de stigande priserna. Men det går att hitta glädjeämnen i tillvaron.

I PRO-föreningarna har många aktiviteter startat. Vi träffas och får några timmars trevlig gemenskap. För mig betyder stunderna på boulebanan eller promenaderna i skog o mark med kaffetermos och macka i sällskap med andra PRO-are skön avkoppling och lisa för själen. Det finaste är att vi gör det tillsammans och passar på att bjuda in vänner.

Många föreningar har också firat nationella friluftsdagen med tipsrundor och korvgrillning.

VI förbereder oss för kampanjdagar på torg eller utanför snabbköpet. Det är viktigt att synas och visa att medlemskap i PRO kan ge ett både rikare och friskare pensionärsliv.

På kongressen i juni valdes jag till ledamot i förbundsstyrelsen.

PRO står som för många andra organisationer inför framtida utmaningar. Vi behöver få nya medlemmar men naturligtvis också behålla de vi redan har. På första styrelsemötet de sista dagarna i augusti upptog just medlemsrekrytering en lång diskussion. Vi behöver många medlemmar för att göra vår röst hörd och det krävs kraftfulla åtgärder för att säkra framtidens PRO. Det är och förblir föreningarna som är ”verkstadsgolvet” och medlemmarna som är goda ambassadörer.

Nu ska kongressens beslut omsättas i praktiken. Nya stadgar och nytt handlingsprogram ska arbetas fram.

En del föreningar har gott om medlemmar men har problem att få ihop en styrelse. Inte sällan saknar man ordförande och kassör. Ett av många beslut som togs kommer att ge möjlighet att på årsmöten välja tre ledamöter som sinsemellan delar upp ansvaret. Så småningom kommer också ett förenklat bokföringssystem tas fram och erbjudas.

När vi har en ny regering på plats i Sverige måste PRO fortsätta att kräva att pensionerna ska höjas, att bristerna i äldreomsorgen åtgärdas och att mer resurser måste tillföras kommunerna i syfte att öka bemanningen, utbilda personal och skapa god arbetsmiljö i hemtjänsten och på våra äldreboenden.

Marianne Nilsson,
Ordförande PRO Skåne