Distrikt Skåne
Fr.v. Christer Nilsson, SPF Hörby, Stig Ålund, PRO Skåne, och Monica Hall, ordförande PRO Hörby.

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

PRO Hörby 75 år - en välmående förening

Vad är en bal på slottet jämfört med ett 75-årsjubileum i Hörby?

1947 bildades PRO Hörby. De 75 framgångsrika åren firades på festplatsen Granbacken i Löberöd.

Föreningen har idag drygt 500 medlemmar och en omfattande verksamhet med dagliga aktiviteter - studiecirklar, friskvård, resor och utflykter.

Föreningens ordförande Monica Hall välkomnade de 130 deltagarna denna milstolpe i föreningens långa historia.

Jubileumsfesten inramades av allsång, musikunderhållning av Roy Wilsons Quintet med Anita Larsson och dans samt givetvis en god middag, kaffe och tårta.

Föreningen uppvaktades av ett flertal samarbetspartners, bl.a. PRO Skåne, vars representant Stig Ålund, höll ett kort föredrag om PRO:s historia.

Studieförbundet ABF:s Hörbyavdelning uppvaktade genom Jane Hansson och Malin Fougt. Bl.a. slog de ett slag för ABF:s satsning på seniorutbildningar i digital teknik (iPhone, laptop, dator m.m.).

Den goda samarbetande som råder mellan syskonföreningarna PRO och SPF i Hörby underströks av SPF:s ordförande Christer Nilsson.

Hörby kommun uppvaktade genom kommundirektör Irene Nyqvist, som gjorde en återblick på händelser under PRO Hörbys 75-åriga historia.

Glädjen och gemenskapen i en välmående förening som PRO Hörby gick inte att ta miste på. Grattis till de 75 åren! Lycka till med fortsättningen!

Text & Foto: Stig Ålund, kassör PRO Skåne

Text: Stig Ålund