Distrikt Skåne

Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

PRO Vinslöv – en vital förening med 70 år på nacken

Den 24 januari 1952 grundades PRO Vinslöv. Föreningen firade nyligen sina 70 år med en medlemsfest på Hedbergshuset i Vinslöv. Det blev ett jubileum i gemytets och glädjens tecken.

Idag har föreningen uppemot 350 medlemmar. Med tanke på att Vinslöv är en relativt liten ort befolkningsmässigt (ca 4000 invånare) är medlemsantalet imponerande vid en jämförelse med föreningar på jämförbara orter.

70-årsfesten inleddes av föreningens ordförande Marianne Nilsson, som också är PRO Skånes ordförande och ledamot av riksorganisationens styrelse. Marianne återgav händelser och aktiviteter ur föreningens historia. Därefter framfördes hälsningar och gratulationer från PRO-föreningarna i Sösdala, Bjärnum, Vittsjö. och Tyringe samt samverkansparter, såsom Vinslövs Hembygdsförening, systerorganisationen SPF Seniorerna, PRO Skåne samt Sparbanken Göinge.

PRO Riksorganisation jubilerar också i år - 80 år. Med anledning av det har PRO Skåne utarbetat en miniutställning om de gångna åren. PRO Vinslöv har inköpt ett eget exemplar av utställningen, en vepa i formatet 180x90 cm. Den presenterades av PRO Skånes representant.

Festen inramades av en välsmakande middag och underhållning av duon Ulf och Marlene.

Stig Ålund

Text: Stig Ålund