Distrikt Skåne

Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

PRO behöver fler medlemmar

I juli bodde jag en vecka tillsammans med Olle, medan dottern med familj tillbringade en vecka på Gothia cup i Göteborg.

Där samlades ungdomar från hela världen (80 nationer) för att spela fotboll. Jag är ganska säker på att dessa möten har stor inverkan som brobyggare inför en fredligare värld och framtida samarbete för klimatet.

Den extrema värmeböljan som drabbat många länder fick vi också uppleva. Särskilt äldre personer utsätts för svåra påfrestningar av hög värme. Det leder till trista funderingar på hur framtiden ska se ut för våra barnbarn men också tankar på hur våra medlemmar ska klara sig i extremväder. De flesta av oss har t.ex. ingen luftkonditionering i våra bostäder, speciellt inte de som bor på särskilda boenden.

Vi kommer inte ifrån klimatförändringarna, som är och blir stor utmaning för hela samhället.

2022-års PRO kongress avslutades den 19 juni. Till ny ordförande för PRO valdes Åsa Lindestam från Gävle. Skåne och flera andra distrikt hade nominerat vår tidigare ordförande Jan Andersson, men i omröstningen fick Åsa flest röster.

En annan punkt på dagordningen handlade om höjning av medlemsavgiften på 20 kr.
Det blev en kompromiss och beslutet blev 10 kr. Höjningen träder i kraft från nästa år.

Många andra viktiga frågor klubbades under kongressens tre dagar, På våra frukostmöten i höst, till vilka vi bjuder in föreningarna kommer mer information om kongressen.

Nu gäller det för oss i PRO att motivera fler pensionärer att bli medlemmar. Ju fler vi blir desto större påverkan kan vi ha på rikspolitiken när det t.ex. gäller pensionsfrågan och region- och kommunpolitiken när det gäller vård och omsorg. Frågor som är av största vikt för oss pensionärer.

Under kampanjveckorna från den 22 september till den 15 oktober gör vi gemensam satsning i PRO och visar upp vårt utbud av aktiviteter. Då gäller det att ge järnet och värva många nya medlemmar.

Slutligen om någon undrar, Olle är en fin och tillgiven Grand Danois.

Marianne Nilsson,
Ordförande PRO Skåne