Distrikt Skåne

Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Sommaren inleds med Kongress

Den största frågan för kongressen blir val av ny ordförande. Beklagligt nog har valberedningen i förbundet valt att nominera en annan kandidat är vår förre ordförande Jan Andersson som fått de övervägande flesta nomineringarna från distrikten ute i landet.

Sommaren nalkas och bokarna välkomnar oss med sina gröna salar. Rapsfälten lyser gulare än någonsin och liljekonvaljernas doft fyller oss med välbehag. Nu är tid för sköna promenader med fikakorg i naturen. För en stund glömmer vi stigande priser och eländet i världen och unnar oss välbehövlig avkoppling.

För några veckor sedan var jag inbjudan till distriktsmästerskap i orientering för seniorer för att dela ut medaljer till vinnarna. Tävlingen anordnades av PRO och SPF i Fulltofta naturcentrum. Trots blåsigt och kyligt väder gick det inte att ta fel på entusiasmen hos de 30-tal tävlande. Till nästa år hoppas jag att fler PRO-are upptäcker mästerskapet och vill delta.

Den 20 maj bjöd vi in de skånska riksdagsledamöterna till en valdebatt om pensionerna, äldreomsorgen och tandvården. Vi höll fyra möten i Lund, Landskrona, Malmö och Hässleholm. Jag var åhörare på det sistnämnda. Tyvärr inte så välbesökt här men det blev intressanta diskussioner. Det märks att partierna har fattat att vi pensionärer faktiskt utgör 25 procent av väljarkåren.

I mitten av juni drar PRO kongressen i gång i Stockholm. I vårt distrikt har förberedelserna redan startat. Många frågor kommer att diskuteras. Behöver medlemsavgiften höjas, ska det s.k. administrationsbidraget som utgår till distrikten varje år fasas ut? Handlingsprogrammet, stadgarna, organisationsfrågor och 129 motioner ska behandlas.

Men den största frågan för kongressen blir val av ny ordförande. Beklagligt nog har valberedningen i förbundet valt att nominera en annan kandidat är vår förre ordförande Jan Andersson som fått de övervägande flesta nomineringarna från distrikten ute i landet.

PRO behöver en ordförande som har erfarenhet av hur organisationen fungerar och vilka sakpolitiska frågor som PRO driver alldeles speciellt när det gäller pensionsfrågan, äldreomsorgen och tandvården. Jan är enligt min övertygelse rätt person att axla uppdraget som ny ordförande.

Det väcker också uppseende att fyra av amöterna i förslaget till styrelse är från Stockholm.

Nu kommer kongressen att domineras av valberedningens minst sagt märkliga förslag och inte av de framtidsfrågor som så väl behöver diskuteras.

Slutligen önskar jag er alla en skön sommar.

Marianne Nilsson,
Ordförande PRO Skåne