Distrikt Skåne

Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Ordföranden har ordet

I skrivande stund har jag nu varit ordförande för PRO Skåne i snart en månad.

Jag vill passa på att tacka för alla vänliga hälsningar och uppmuntrande ord som nått mig. Det känns som en bra start på ett betydelsefullt uppdrag. Jag kommer att fortsätta att ha kvar mitt ordförandeskap för min förening i Vinslöv. Närheten till medlemmarna där är viktig för mig.

Många PRO-föreningar har efter bästa förmåga samlat in pengar till hjälpverksamhet i Ukraina. Det visar på stort engagemang. Krigets vindar fortsätter att svepa över oss och brutala händelser på gator och torg i vårt eget land väcker djup förstämning och oro.

Nu är det mer angeläget än någonsin att vi i PRO kan erbjuda våra medlemmar möten, sammankomster och aktiviteter som för en stund kan ge avkoppling och social gemenskap bort från tunga tankar.

Det är tre prioriterade intressepolitiska frågor som PRO driver inför valet den 11 september: Höjd allmän pension, en likvärdig äldreomsorg av hög kvalitet, och sänkta kostnader för tandvård.

Budskapen har säkert nått de flesta medlemmarna nu men måste spridas så att det också når allmänheten och framför allt alla riksdagspartier.

Pensionsfrågan har hittills väckt störst intresse. Namninsamling både på nätet och på listor med uppmaning till politikerna att pensionerna måste höjas är på gång.

Äldreomsorgen vars brister avslöjades under pandemin får inte glömmas bort och behöver lyftas fram.

Tandvården måste omfattas av ett högkostnadsskydd som det i sjukvården.

Det sägs att ett budskap behöver upprepas åtta gånger för att väcka intresse, vi gör vårt bästa.

Till sist önskar jag er alla en skön och solig maj.

Marianne Nilsson,
Ordförande PRO Skåne