Förening Vreta kloster

Vår historia

Folkpensionärernas förbund i Ljungsbro med omnejd bildades den 27 augusti 1949.
Till ordförande valdes Albin Alfredsson, Gerstorp, och kassör blev Ernst Åkerblom, Nykvarnshemmet. Antalet medlemmar var vid starten 12 st. Föreningen blev 1963 dagens PRO-förening

PRO Vreta klosters historia i korta Drag.

Bild: Åke Möller

Folkpensionärernas förbund i Ljungsbro med omnejd bildades den 27 augusti 1949. Till ordförande valdes Albin Alfredsson, Gerstorp, och kassör blev Ernst Åkerblom, Nykvarnshemmet.
Antalet medlemmar var vid starten 12 st, men under tiden fram till det första årsmötet 1950 hade skaran utökats till 26 personer. Medlemsavgiften var 25 öre i månaden. Nästa ordförande var en kvinna vid namn Elin Karlsson. Bestämda åsikter kombinerat med ett hetsigt humör och kort stubin gjorde att när Elin tog till orda, så höll resten av församlingen tyst. Sin blida sida visade hon genom att skänka en handsydd fana till föreningen. Denna fana har vårdats väl, den tas bara fram vid högtidliga tillfällen. Elin var föreningens ordförande i tolv år.
Hon efterträddes av män i längre och kortare perioder fram till 1980, då Sandy Roxner tillträdde som ordförande, en post hon höll i blott två år. Vi har just nu avtackat vår femte kvinnliga ordförande, Ulla-Carin Asph. (Mars 2020).
Föreningens namn ändrades 1963 till PRO Vreta Kloster. Vid 20-års-jubiléet 1969 var medlemsantalet 160 personer. Sedan sekelskiftet har föreningen en egen lokal i suterrängplanet på Evagården.
Verksamheten i PRO Vreta Kloster har genom alla år sedan tillblivelsen präglats av en intensiv aktivitet. Mängder av studiecirklar och friskvårds-aktiviteter har genomförts och reslusten till olika platser båd’ när och fjärran har varit påfallande.
Medlemsantalet i mars 2022 var250 personer. Medlemsavgiften har stegvis ökat något sedan starten..
Text: Sven Gustafsson.
Uppdaterad: våren 2022.