Förening Vist

Resa Vättern runt

Den 23 april 2024 gick föreningens resa VÄTTERN RUNT

Vättern runt 2024-04-23

Resan startade från Sturefors, där vi var 52 PRO:arna som gick ombord på bussen. Första stoppet gjorde vi i Karlsborg där vi intog vårt förmiddagskaffe med smörgås på Skomakarns kondis.

Chauffören Daniel körde oss sedan vidare mot Stenstorp där vi tillbringade några timmar. Vi besökte först Dalénmuseet och blev guidade runt och fick se en film om Gustav Dalén och AGA. Mycket intressant.

Sedan smakade det bra med lunch på Fyrvaktaren.

Mätta och belåtna gick vi sedan vidare till Gunvor Johdets Bonadssamling. En idiell förening som samlat bonader från både slott och koja genom bl a donationer. Mycket fint och välbevarat fanns att titta på och minnas.

Därefter satte vi oss i bussen igen och åkte till Falbygdens Ost. Där smakade vi ost och kex samt gjorde en hel del inköp att ta med hem.

Efter ytterligare en stund i bussen blev det dags för resans sista stopp vid Kroatorpet i Huskvarna. Där fick vi kaffe och weinerbröd.

Hemma i Sturefors igen kl 20, precis som planerat. Tack för en trevlig resa.

När jag satt längst bak i bussen och tittade framåt på alla grå och även kala hjässor tänkte jag: Åh vad mycket kunskap och klokhet som är ute och åker idag.

Christina Gustavsson