Förening Kärna

Vår historia

Kärna (Malmslätt) är en tätort till Linköping och ligger 6 km väster om Linköping. Antal invånare är ca 5000. Namnet kommer från militära träningsområdet Malmen och det kan spåras tillbaka till 1574. I Malmslätt ligger Malmens flygplats som tidigare tillhörde flygflottiljen F3. Det finns också en helikopterskola.

Det finns ett flygvapenmuseum som är ett svenskt statligt teknik och kulturhistoriskt museum,

Utställningar om militärflygets utveckling från tidigt 1900-tal fram till idag. Flera av museéts flygmaskiner är helt unika i världen.

Det finns även ett naturreservat i Kärna mosse det är 36,7 ha stort och inrättades år 1984, reservatet omfattar ett kalkkärr med rik flora som omges av löv och barrskog. Området finns upptaget inom Natura 2000, EUs nätverk för att skydda värdefull natur.

Sätt en rubrik här om föreningens historia

Här kan ni skriva om föreningens historia och hur allt började.