Förening Johannelund

Kategorier:
Publicerad:

Ordförande har ordet!

Nu har det gått en månad sedan årsmötet då jag valdes som ordförande och vill presentera mig, Lennart Johansson 75+ varit med i PRO Johannelund sedan 2012. Mitt yrkesverksamma liv har varit verkstadsarbetare, maskinskötare på ett gods utanför Linköping fram till 1980 då jag anställdes som ombudsman i Sv Lantarbetareförbundet för Östergötland och delar av Bergslagen. Valdes som förbundssekreterare i förbundet 1988 med placering i Stockholm och blev sedermera sista förbundsordförande 2000 fram till 2002 då förbundet gick samma med Sv Kommunalarbetareförbundet, därefter invald i Kommunalas förbundsledning under 6 år.

Varför tog jag nu detta uppdrag, som ni vet så var det svårt att hitta ledamöter till styrelsen inför årsmötet och då kände jag med bakgrund av mitt förflutna inom föreningslivet ett vist ansvar och tackade ja trots min ålder. Jag kommer att försöka göra mitt bästa tillsammans med nya och gamla ledamöter i styrelsen som jag vet kommer göra samma sak.

Styrelsen består av Curt Karlsson kassör tillika vice ordförande, Gunilla Neuman sekreterare, Bo Johansson ledamot, Rune Thorsell ledamot och Olof Johansson ersättare. Tack Olof för att du stannade kvar i styrelsen som för mig känns tryggt, som ny ordförande.

Verksamhetsplanen för 2023 som antogs i november ska ligga tillgrund för styrelsens arbete så lång som möjligt. Men det finns ett par punkter som jag tycker bör prioriteras.

Vi ska granska och föra fram äldrefrågor som har betydelse för en trygg och god äldreomsorg både internt i organisation som politikiskt på det kommunala planet. Det är viktigt i dessa besparingstider för det är ju dom svaga i samhället som drabbas hårdast.

Vi bör arbeta med medlems rekrytering och då främst med inriktning på nyblivna pensionärer kring 70 år och göra oss attraktiva för dem i organisation. Det är en viktig del i rekrytering till framtida uppdrag i föreningen och inte minst till styrelsen som idag inte har den bästa sammansättningen ur ett könsperspektiv.

Nu tar vi nya tag och fortsätter med verksamheten på våra möjliga områden, samt går och tar 6: dosen för att hålla viruset borta.

Var rädda om Er!

Lennart Johansson