Förening Hannäs

Vår historia

Lördagen den 4 maj 1957 samlades några pensionärer i Falerum. Det var 14 personer samt någon från Åtvidaberg. Alla 14 samt 1 stödmedlem från Åtvidaberg gjorde att man kunde starta föreningen. Intädesavgiften var 50 öre, kvartalsavgiften 1 kr. Föreningens första ordföranden var Ivar Karlsson, sekreterare var Maria Hanström, kassör var Gothard Hanström.

1975 tog föreningen namnet Hannäs PRO, då blev också Kvarnviks Bygdegård vår mötesplats.

Tidigt började man med hobbyverksamhet. Material köptes in och man träffades cirka 1 gång i veckan och tillverkade olika saker. Det kunde vara korgar, träarbeten, mosaik mm. Dessa blev sedan till vinster i lotterier eller såldes på auktioner.

En sparkassa startades till vilken man bidrog efter förmåga. Dessa pengar användes då man gjorde olika resor.

God kamratskap och sammanhållning har varit ett kännetecken för Hannäs PRO. Ett ex är, en man kunde inte följa med på en resa för han saknade finbyxor. Då köpte man in tyg och en av damerna i föreningen sydde ett par byxor.

Det har varit studiecirklar, friskvård, promenader. Bouleverksamheten startade 1999 vid Hällingsfall, 2002 flyttade vi till Nora och idag bedrivs den i Hallen vid festplatsen och boulebanorna vid fotbollsplan.

Här kan ni skriva om föreningens historia och hur allt började.

Sätt en rubrik här om föreningens historia

Här kan ni skriva om föreningens historia och hur allt började.