Förening Frövi
  •

Rapporter från medlemsmöterna går att läsa under rubriken "Mötesrapporter" ovan.

• Bingo börjar 20/9 . Alla välkomna.
  • Tisdag.
  • Bangolfen i Libolokalen: Varje tisdag klockan 14.00. Ledare: Göran Karlsson. Alla välkomna
  •
  • Boule återkommer till våren. Göran Karlsson 070 330 94 65.

Angående resor kontakta: Ingalill Nilsson 073 671 61 87 eller Ingalill Eklind 070 328 28 68

Den 9 maj samlades ca 30 PRO:are för en resa till lantbruksmuséet i Ljusfallshammar. Muséet visade upp bondefamiljens och den kringliggande landsbygdens historia de senaste 150 åren. Vid ankomsten till muséet serverades kaffe/the och smörgås. Därefter valde man själv vilka delar som verkade mest intressanta och minnesrika att besöka. Museivärdar fanns till hands för att berätta om miljöer och föremål eller svara på frågor.

Vår chaufför Curt gjorde en extra guidad rundtur förbi Stjärnorp slott. Den gamla huvudbyggnaden förstördes i en brand 1789 och står kvar som en ruin. Därefter fortsatte färden till Berg utanför Linköping som kanske mest är känd för sina slussar, som består av en slusstrappa och två dubbelslussar. Vi stannade där en kort stund innan det var dags för lunch i restaurang Tre Bröder som ligger vid Cloetta. Lunchen bestod av helstekt kotlettrad och rostade grönsaker, ugnsbakad tomat samt choronsås. Efteråt var det dags att besöka Cloettas butik där det fanns mycket konfektyr att inhandla.

Vi fortsatte sedan till Brunneby Musteri, gårdsbutik, där det också var ett stort utbud att välja på.

Sedan var det dags för hemfärd.

En mycket uppskattad resa för chaufförens guidning och extra rundtur samt gjorda inköp under dagen.

Reseskildringar och kommande resor.

• Örebroresa: Den 4:e maj reste ett 40-tal personer från PRO Frövi till Örebro. Deltagarna fick en mycket gedigen guidning av Lars Edenskär. Han berättade om de olika bostadsområdena som växt upp i och kring Örebro. Många frågade sig hur det kan råda bostadsbrist när det byggts så mycket i staden. Efter rundturen blev det mat på Svampen i Örebro. Där hade de dukat upp en buffé som innehöll det mesta av välsmakande rätter som man kan önska sig. Sedan var det dags för hemresa. Bussen rattades på ett lugnt och säkert sätt. På vissa platser förundrades vi av hur chauffören kund lotsa bussen genom de trånga passagerna. Ett stort tack till er inom PRO Frövi som arrangerade resan.
  • Kommande resor:

• Äldreresa för de över 80 år till Askersund arrangeras i augusti. Inbjudan kommer att sändas ut.
  • Resor tillsammans med PRO Lindesberg:
  • Resa 16 augusti till Eskilstuna - Rademacher smedjor och Köping Bil o. teknikmuséum. Lunch på Jernberghska. Pris 480 kronor. Information ring Anita Danielsson 070 603 92 75 eller Ulla Sölverud 070 595 92 52 PRO Linde.