Förening Hallsberg

Vår historia

Föreningen PRO Hallsberg

Den 11 november 1947 bildades vår förening som omedelbart anslöt sig till Pensionärernas Riksorganisation. Tolv personer utgjorde föreningens första medlemmar och initiativtagare till föreningens bildande. I början ingick föreningen i Bergslagens distriktsorganisation som omfattade föreningar i Närke, Värmland och Västmanland. Senare, då PRO Örebro län bildades, kom vi att tillhöra dem.

Under de första åren hade föreningen ingen bra ekonomi, men med bidrag från dåvarande Hallsbergs köping med 200 kr samt att Folkets Hus-föreningen ställde upp med avgiftsfria möteslokaler kunde föreningen så småningom stabilisera sin ekonomi. Föreningen har huvudsakligen finansierats med medlemsavgifter, auktionsintäkter och lotteriförsäljning. Medlemsantalet har varierat under åren, från 12 medlemmar år 1947, till ca 680 medlemmar år 2016. 2020 har föreningen ca 530 medlemmar. Det lönar sig att vara PRO-medlem, eftersom medlemmar får bra rabatter hos flera leverantörsföretag.

Under årens lopp har många studieverksamheter varit igång inom PRO Hallsberg i samarbete med ABF, tex grupper inom sång och musik, sömnad, trafik, språk, litteratur, hälsolära, träslöjd, teater samt datateknik och mobiltelefoni. Många av föreningens medlemmar har varit på kurser anordnade av PRO-distriktet. Några har även deltagit i kurser på PROs egen folkhögskola i Gysinge.

Friskvårdsaktiviteter har också bedrivits inom föreningen under åren, tex cykelåkning, promenader, gymnastik, motionsdans och boule. Föreningen har en egen kör, PROtonerna.

Ett stort intresse har medlemmarna visat de resor föreningen arrangerat. Ibland har resorna föregåtts av en studiecirkel. Många är de landskap som haft dagsbesök av PRO Hallsberg, otaliga kyrk-resor, hemliga resor och shoppingresor. Omtyckta flerdagsresor till de nordiska grannländerna, Baltikum och övriga Europa har förekommit.

1986 öppnade kommunen dagcentralen Knuten norr om järnvägen. 1992 startades dagcentralen Åsen på södra sidan om järnvägen. I dagcentralernas cafeterior finns plats för ca 80-120 personer vid bord. Sedan gamla Folkets Hus revs har PRO Hallsberg haft många medlemsmöten i dagcentralen Knuten. Föreningen har kontinuerlig kontakt med kommunen och dess tjänstemän i frågor som gäller pensionärerna i Hallsberg via dagcentralernas gårdsråd och via Kommunala pensionärsrådet. Föreningen har betydande kontakter inom Väntjänsten. PRO har även representanter i följande föreningar: Hallsbergs Teaterförening, Folkets Hus-föreningen, Fonus och Brottsofferjouren.

Föreningen har som regel ett medlemsmöte i månaden, utom på sommaren.
Höstmötet börjar med studieupptakt. Decembermötet visar bildspel från årets resor. Trettondagen är det julfest. Tradition är också sill-lunchen under juni månad och julbordslunch under december. Föreningens mångskiftande verksamhet kan till stor del tillskrivas de aktiva medlemmar som arbetar med kaffeservering, lotteriförsäljning, researrangemang, studiecirklar, postdistribution, sygruppsarbete med marknadsförsäljning och auktioner.