Förening Wästerringen

PRO-vetarna 2022

PRO-vetarna är en allmänbildningstävling för tremannalag från olika PRO-föreningar. Wästerringen vann först i Örebro och sedan i Örebro län, men förlorade knappt i regionfinalen, där vinnarna i Dalarna, Uppland, Västmanland, Gävleborg och Örebro län deltog.

Anne-Marie, Anders och Björn försvarade Wästerringens färger

Anne-Marie, Anders och Björn försvarade Wästerringens färger i PRO-vetarnas grundomgång

För andra gången i rad vann laget från Wästerringen grundomgången i Örebro.

Det var en in i det sista hård match med lika slutpoäng. Wästerringen vann därför att man hade fler treor (fullpoängare) än tvåan Örebro Kultur 3.

Därmed gick Wästerringen vidare till distriktsfinalen, som ägde rum i Storå den 5 maj. Även där vann Wästerringen och fick därmed delta i regionfinalen i Surahammar den 1 september.

Väl i Surahammar var det väldigt nära att Wästerringen vann och gick vidare. Vid de ordinarie 12 tredelade frågorna låg Wästerringen och Malung lika med 26 poäng var. Det behövdes sex särfrågor för att skilja lagen åt och det var till slut Malung som vann regionfinalen och som får tävla i riksfinalen i Stockholm i början av november.