Förening Laxå

Föreningens historia

En sammanfattning av PRO Laxå-Röfors historia sedan starten 17 november 1947 och till dagens datum skriven av nuvarande ordförande Alice Sandström.

PRO Laxå-Röfors 65 år 17 november 2012

17 november 1947 bildades Laxå-Röfors PRO-förening. Förste ordförande var David Piscator. Det dröjde ända fram till 1999 innan Marianne Agorastos blev föreningens första kvinna på posten.

1949 utbröt en svår brand i Stora Småland och PRO:s kassör Johan Larsson var en av dem som omkom i branden. Många blev hemlösa, vilket satte i gång diskussion om boende. Föreningen har sedan dess varit med och diskuterat i frågor om boende för äldre. Bostadsfrågor har gällt t ex bostadsbidrag, bostädernas standard och kostnader. 1955 lyckades man få en höjning av bostadstillägget från 600 till 900 kronor för ensamstående och från 900 till 1 200 för makar.

Kommunalt samarbete

1954 lyckades man förhandla fram fri entré till Folkets Park och man fick även möjlighet att meta för en krona i traktens sjöar. 1952 fick man ett kommunalt bidrag på 200 kr/år. 1956 ökades det till 500 kr/år. 1971 utgick ett föreningsbidrag på 9 000 kronor, som fördelades mellan Laxå-Röfors, Finnerödja och Hasselfors. Året därpå ökade bidraget till 18 000. Det kommunala bidraget försvann 2010.

1976 bildades KPR, Kommunala Pensionärsrådet, som sedan ombildades till KPHR dvs Kommunala Pensionärs och Handikapprådet, som numera har bytt namn till KSR, Kommunala Samverkans Rådet, där representanter från kommunen, pensionärsorganisationerna och handikapprådet träffas fyra gånger om året angående aktuella och angelägna frågor.

Resor

Föreningen arbetar för att medlemmarna ska må bra och ha ett aktivt liv. De resor som anordnas bidrar till detta. 1953 anordnades den första "Äldreresan" som då gick till Bodarne. Årets äldreresa gick till Norrkvarn vid Göta Kanal.

Varje år anordnas resor både inom och utom Sverige. Studiecirklarna om landskap brukar sluta med en resa under sommaren. Just nu läser man om Dalarna, som blir målet 2013.

2007 deltog 45 medlemmar på en resa till Laxås vänskapsort Grevesmühlen. Årets utrikesresa gick till Dubrovnik i Kroatien.

Musik, dans och motion

Musik och dans har alltid funnits på programmet. 1955 bildades en orkester under ledning av Anna Lindberg och den bidrog med sång och musik vid möten och fester. Dagens sånggrupp under ledning av Hans Widlund och Karl-Ingvar Johansson medverkar på möten och på träffar i Frivilligcentralen. I detta sammanhang bör Inga Skarbring särskilt hedras, som varit ledare i gymnastik och seniordans under många år. Numera finns motionsdans, linedance, qigong, boule och bowling samt gymträning i Björkhagen varje vecka. 2001 började sommarens tipspromenader som varje onsdag utgår från Träffpunkt 14 på von Boijgatan.

Aktiviteter

Sygruppen är aktiv och träffas varje vecka. Resultaten av arbetet försäljs eller lottas ut vid den årliga auktionen i slutet av oktober. Snickarboa är också ett ställe där kreativiteten kommer fram.

PRO-aktuellt/Hemsida

1990 kom första numret av PRO-nytt, som utkommer två gånger per år och numera heter PRO-Aktuellt. Första redaktören var Anders Ahlin och numera har Vilton Gustafsson huvudansvaret. 1990 kom också ansvar för väntjänst och bingoträffar.

2012 fick föreningen en ny medlem Jan Sörberg, som åtog sig att ansvara för www.pro.se/laxa-rofors hemsidan på Internet.

Medlemmar och avgifter

När föreningen startade var medlemsavgiften 2 kronor/år. 1957 när 10-årsjubilum firades var antalet medlemmar 164. 1970 var årsavgiften 10 kronor och antalet medlemmar 268. För kaffe på mötena betalade man 1 kronor. Vid årsskiftet 2011/2012 var antalet medlemmar 498, avgiften 35 kronor och kaffe på mötena kostade 30 kronor.

Från 1 januari 2006 betalade hedersmedlemmar som fyllt 90 år ingen medlemsavgift. Antalet äldre medlemmar har ökat och klubbens kassa tillät inte längre denna kostnad och inga nya 90-åringar blev längre befriade från avgift.

Sammanstält av ordförande Alice Sandström