Förening Råneå

Vår historia

Lite grann om vår historia

PRO Råneås historia

Den 25 november 1950 samlades man till ett informationsmöte och vid detta beslutade man att starta en PRO förening i Råneå och under den här tiden har man avverkat 14 ordföranden före Eva Bergström, som nu är vår ordf. Fram till vi fick tillgång till lokalen på Tallheden 24A hölls möten på diverse platser bl a på biblioteket.

Hösten 1984 fick PRO Råneå överta Tallhedsskolans verkstadslokaler som lämnats utan utförd upprensning. Man började med att städa bort allt som lämnats kvar i lokalerna. Sedan började man med reparations och ombyggnadsarbetena,
15 - 20 pensionärer arbetade med detta under ca 1,5 år. Det var snickare, målare, elektriker och hantlangare.

Lokalen invigdes i mars 1986. Till detta tillfälle inköptes möbler, husgeråd, gardiner mm. Under åren som gått har naturligtvis inventarierna förnyats och lokalerna underhållits till ganska betydande belopp, en del som bidrag och till stor del med egna pengar. Råneå har väldigt ont om lokaler som kan hyras av den lokala befolkningen så denna lokal hyr vi ut då den inte brukas av oss själva. Vissa andra lokala föreningar har också sina möten här.

Vi har aktiviteter här måndag, tisdag, onsdag och torsdag samt vissa helgkvällar. På sommaren har vi boule-bana och där träffas vi på onsdagar, annars är det fritt för envar att spela här.