Förening Hertsön-Lerbäcken

Vår historia

Här kan ni skriva om föreningens historia och hur allt började.

Hertsön Lerbäckens historia

Hertsön och Lerbäcken byggdes upp under tiden 1970-1976. Då flyttade många barnfamiljer in till området.

Som kuriosa kan berättas att den 1 januari 1977 fanns det totalt 7 761 boende på Hertsön varav endast 47 personer var 65 år och äldre. För en organisation som PRO var det ordentlig uppförsbacke eftersom vi inte hade så många att värva in i organisationen.

Det första embryot till vår organisation var när några personer den 26 maj 1997 samlades och då beslutade att bilda PRO Hertsön-Lerbäcken. Man utsåg samtidigt en interimsstyrelse. Sammankallande i interimsstyrelsen blev Gunnar Fors.

Interimsstyrelsen arbetade hårt med de praktiska detaljerna och vid det första medlemsmöte med PRO Hertsön-Lerbäcken den 27 oktober 1997 valdes det styrelse och andra funktioner.

Föreningens ordföranden från starten

Föreningens första valda ordförande var Göran Jonsson. Sedan har ordförandena hetat Gunnar Fors, Sixten Andersson, Margareta Nilsson, Alice Hansson, Nils Dahl och Kjell Lundman.

2014-01-01- 2016-12-31 Sten Fors

2017-01-01 - Sven-Eric Ronnebjer

Föreningens kassörer från 27 oktober 1997 och framåt

Föreningens kassörer har varit mer långlivade och har bestått av endast två personer nämligen

1997-10-27 – 2006-12-31 Nils Lindberg

2007-01-01 - 2016-12-31 Taina Lampa

2017-01-01 - Elizabeth Bergman

Medlemsantal

Den 24/6 1998 hade föreningen 60 medlemmar och i slutet av 2019 var vi 299 medlemmar.

Lokaler

I likhet med andra PRO-föreningar har vi haft problem med lokaler. Från start hade vi ingen egen lokal. Vi höll, i de flesta fall, till i ”Café Oasens”, som låg intill Hertsöskolans matsal med styrelsemöten och medlemsmöten.

Andra lokaler som vi lånat för främst medlemsmöten är Harslingan, Hertsöskolans matsal, Hertsökyrkans cafélokal”, f.d. Verdandilokalen, LSK:s lokal, en lokal på Valörvägen.

Vi fick kontrakt för lokalen, ”Gamla kiosken Hertsötorg” fr.o.m. 1 april 2001. Lokalen invigdes med öppet hus 24/4 2001. Den lokalen sade kommunen upp eftersom skolan skulle ha den.

Vi fick kontrakt på delar av fritidsgården 1/1 2012. De lokaler vi har tillgång till för eget bruk är ett rum för kontor och ett förråd. Vi fick tillgång till kylskåp och ett annat skåp i köket.

Vi har tillgång till lokalen vardagar mellan 10.00 – 15.00.

Studier

Under årens lopp har det genomförts många studiecirklar. Det mest frekventa är cirklar i engelska, datakunskap, läsecirklar. Vi har också haft Qi Gong som friskvård sedan år 2000.

Resor

Vi har även genomfört en massa resor. Vi har varit på många ställen runt om i länet och en och annan resa till Finland.

Kultur

Sedan 2001 har vi haft en sånggrupp som fortfarande är igång. Vi har även haft en dansgrupp som tyvärr inte längre finns kvar. I vår förening har vi duktiga PRO:are som kan spela och sjunga.

Medlemsmöten

Under hela tiden som vi funnits till har vi haft medlemsmöten med teman. Vi har haft besök av många intressanta personer som berättat om Hertsön, informerat om viktiga saker som berör oss pensionärer och intressanta människor som berättat om händelser som dom varit med om.

Motion

Vi är en förening som tidigt propagerade för motion och år 2000 började vi med stavgång och sedan 2001 har vi en ”motionslåda” vid bagarstugan. I den kan medlemmar lägga en lapp med sitt namn och vid kommande medlemsmöte har lådan vittjats och det dras ett namn som får ett litet pris.

Här kan ni skriva om föreningens historia och hur allt började.