Förening Ljustorp

PRO LJUSTORP 1945-2020

Som syns av årtalen ovan så fyllerföreningen 75 år detta år. Det hade vi tänkt fira med en fest i oktober men det satte Corona stopp för så då får vi väl fira 76 år nästa år istället.

Den 14 april 1945 vid ett möte hos Oskar och Maja Bergström på deras Café Åsgård i Åsäng bildades Åsängs PRO förening. Vid detta första möte deltog distriktsordförande Ledin från Sundsvall. Mötena hölls i fortsättningen på samma Café.

Det var från början tänkt att ytterligare en förening skulle bildas i den långsträckta socknen men det blev inte av utan föreningen bytte namn till Ljustorps PRO förening. Från början var det inte så lätt att ta sig till mötena när färmedlen var apostlahästar, cykel eller spark. Någon gång kunde man åka taxi.

Så småningom spreds mötena till olika byar i Ljustorp och landade så småningompå Bygdegården i Mellberg som nyttjas för mötena än idag.

Arbetet inom föreningen har fungerat bra förutom en incident under 70-talet. Styrelsen uteslöt en medlem p g a otrevligt uppträdande. Medlemmen fick komma tillbaka men hade inte ändrat sitt uppträdande och var så otrevlig att styrelsen ställde sina platser till förfogande. I samband med detta gjordes ett försök att föra över alla medlemmar till SPF. Under en fest när surströmming åts delade ordföranden ut medlems- böcker till SPF. Några få medlemmar behöll medlemsböckerna men de flesta lämnade dem åter.

PRO Riks och distriktet var behjälplig med att återställa föreningen.

Föreningens första ordförande var smeden Bernhard Näslund från Åsäng. Han stannade på posten i 10 år och är de som haft posten längst tid. Han efterföljdes av Helmer Lindberg, Gällvik, Leo Danielsson, Lövberg, Melker Hallin, Edsta, Gunnar Söderlund, Melberg. Första kvinnliga ordföranden blev Svea Edlund, Edsåker. Verner Bredin, utflyttad till Timrå men hembygden trogen, Stig Hammar, Häre, Kjell Forsström, Frötuna, Harriet Svedlund, Prästsvedjan, Alice Berg, Bergeforsen och nuvarande ordföranden Margareta Edén, Edsta.

Vår historia

Sätt en rubrik här om föreningens historia

PRO Ljustorp 1945-2020