Förening Sköns Södra

Demonstration Mynttorget

OM FÖRENINGEN

Allmänt

PRO centralt bildades 1942 och är Sveriges största pensionärsorganisation. PRO har cirka 270 000 medlemmar utspridda över hela landet. PRO är en partipolitiskt oberoende organisation för alla pensionärer. PRO:s uppgift är att på riksplanet, i landsting, regioner och kommuner följa och bevaka samhällsutvecklingen samt skapa opinion för frågor som berör pensionärernas intressen. PRO har en omfattande verksamhet som ger ett innehållsrikt liv efter pensioneringen med stor gemenskap människor emellan.

PRO Sköns Södra

Du som är ålderspensionär, eller gift/sambo med sådan pensionär, ä välkommen som medlem i vår pensionärsförening här i Sköns Södra.
Vår förening bildades 1951 och har ca 800 medlemmar.
Föreningen ingår i Pensionärernas Riksorganisation (PRO) och PRO Distrikt Medelpad, samt PRO Sundsvalls Samorganisation där de 13 PROföreningarna inom Kommun Sundsvall samverkar.

Utöver medlemsmöten varje månad, under höst och vår, bedriver vi en hel del aktiviteter, många olika studiecirklar, gymnastik, boule, bridge, bingo utflykter, resor, teaterbesök m.m. (mer om detta under menyn ”Aktiviteter”)

Som PRO-medlem är du försäkrad till och från evenemang som anordnas av vår förening. Du kan också teckna förmånliga försäkringar som olycksfall och hemförsäkring hos PRO.

Kom med oss Du också och bli en gladare pensionär. Under menyn ”Kontakta oss” hittar du adresser och telefonnummer till vår förenings-expedition där någon kan ge dig svar på dina frågor, som du kan ha samt till styrelsen.
Under menyn Aktiviteter kan du inhämta aktuell information angående möten, cirklar, resor mm.

PRO:s grundläggande värderingar.

PRO strävar efter ett samhälle som präglas av solidaritet, rättvisa och medmänsklighet. Det betyder bland annat att vård och omsorg skall fördelas efter olika individers behov, inte utifrån hur mycket pengar den ena eller den andra personen har.

Vi menar att alla har rätt till ekonomisk trygghet och en trygg livsmiljö. Samhället skall erbjuda en god vård och omsorg för alla sina medborgare.

För PRO är det självklart att motverka främlingsfientlighet och annan diskriminering, inte minst diskriminering på grund av ålder.

Vi tar tydligt avstånd från främlingsfientliga rörelser och partier.

Ett samhälle som är jämlikt och jämställt är bra för alla, även för pensionärer. PRO vill se ett samhälle där vi solidariskt ställer upp för varandra, och att vi arbetar för minskade klyftor mellan rik o fattig, kvinnor och män, ung och gammal, svenskar och invandrare etc.

Vår tilltro till solidaritet, rättvisa och medmänsklighet sträcker sig längre bort än till Sveriges gränser. Vi är aktiva och påverkar förhållanden på lokal, regional, nationell, nordisk, europeisk och på global nivå.

PRO Sköns Södra.

Föreningen bildades den 10 maj 1951 och 75 personer mötte upp och ville bli medlemmar. Föreningen hade 60-årsjubileum den 27 maj 2011, där dokumentation tagits fram beträffande viktiga händelse som skett i verksamheten under dessa år. Idag ä vi ca 750 medlemmar i föreningen.

PRO Sköns Södra vill: Ge medlemmarna information om vad som gäller för oss pensionärer. Bedriva en aktiv konsumentpris uppföljning beträffande bl.a. matkassarnas kostnader i olika butiker. Bedriva en aktiv, oberoende partipolitisk samhällsbevakning och agera mot pensionärernas orättvisor/ försämringar i kommun, landsting och på riksnivå. Se till att alla trivs på våra möten, sammankomster och i våra studiecirklar. Att alla medverkar till att alla kommer med i vår gemenskap. Att vi har omfattande kontaktombuds-verksamhet. Ombuden gör besök på äldrevården och informerar via telefonsamtal till de som har svårt att ta sig till våra möten, de värvar också aktivt nya medlemmar. Vi har en omfattande aktivitetsverksamhet bl.a. friskvård, studier, teater mm. Att Du hjälper till för att trivseln och samvaron skall bli så ljus som möjligt.

Medlemsavgiften är 300 kronor för år 2023, varav 200 kronor går till Riksorganisationen, 30 kronor går till Distriktets verksamhet och 70 kronor gå till vår föreningsverksamhet.
Vad får man för medlemsavgiften?
Som medlem får Du tidningen PRO Pensionären
(ett ex per hushåll) 10 ut-gåvor per år.
Du får delta i ett stort utbud av olika aktiviteter som föreningen bedriver. Reducerade kostnader för studier på PRO:s Folkhögskola i Gysinge. Som medlem i PRO är Du försäkrad genom en samlingsförsäkring som gäller vid olycksfall som inträffar när du deltar i PRO:s verksamhet,

Lotteriverksamhet
Nettot av försäljningen av ”Trippelskrapet” går till PRO:s Folkhögskola i Gysinge. Ändamålet är mycket väsentligt för PRO och utbildnings-verksamheten vid folkhögskolan. Vår förening erhåller en bonus på 8 kronor per såld lott, vilket är ett bra tillskott till kassan i vår verksamhet.
Vi rekommenderar alla medlemmar att köpa lotter av föreningen samt att medverka i försäljningen av lotterna