Vi stödjer inte din webbläsare!

Vi rekommenderar att du uppgraderar din webbläsare för en bättre upplevelse.

Förening Njurunda

Text

4 Alpländer 12-21 maj 2022

Tidigt på morgonen den 12 maj var det då dags för 39 resglada att få bege sig ut på resan med besök i 4 ALPLÄNDER med Lönns Buss. En resa som länge varit planerad men varit tvungen att ställas in 2 gånger för den då pågående pandemin.

Vi reste mot Göteborg med stopp för frukost och fikapauser. I Gävle plockade vi upp vår guide Therese som var med oss på vår resa och som berättade om olika platser vi besökte. Anlände till Göteborg för att gå ombord på färjan mot Kiel. Gemensam buffémiddag och några lyssnade på musik i baren och tävlade i musikquiz. Intog frukost innan färden från Kiel gick genom Tyskland med sedvanligt lunchstopp och bussfika. Anlände till Fulda och ett mycket fint hotell där middag serverades. Efter frukost var det då dags att styra kosan vidare till Bregenz i Österrike där vi stannade i fem dagar på ett fantastiskt fint hotell med goda middagar och mycket bra service. Anlände på eftermiddagen och fick ”egen tid”. Några valde att slå sig ner på någon mysig uteservering längs den vackra Bodensjön, några valde lite shopping och solen lyste och det var värme i luften. Vi hade ett fantastiskt väder under hela vår resa. Nästa dag åkte vi tillsammans med Pflädebahn och njöt av den fantastiska utsikten över Bodensjön, och några tog en liten promenad längs någon av de vandringsleder som fanns. Eftermiddagen var fri för shopping eller en lunch på någon uteservering.

Dagen därpå åkte vi vidare och njöt av den vackra naturen och hamnade på F.M Felder Bergkäse där vi fick information om osttillverkning och provsmakning av olika ostar. Fanns möjlighet att handla i butiken som fanns. Vad hör till ostar? jo vin så då vi åkte vidare till Hofkelleri i Lichtenstein för vinprovning. Vi strosade runt både ute och inne och fick provsmaka tre olika viner. Möjlighet fanns för inköp.

Nästa dag var det då dags för resan i Alperna genom Österrike och Schweiz, först med buss och sedan tåget, Berninaexpressen. En fantastisk resa högt uppe i Alperna med otroligt vackra vyer.

Dagen därpå var det dags för besök på Mainau, den vackra Blomsterön. Buss, båt på Bodensjön och tid att strosa bland trädgårdar, vackra blommor och lunch på lämpligt ställe.

Ja sedan var det dags att vända hemåt. Nästa nattstopp var på hotell i Kassel. En resa med mycket väntan p.g.a. långa bilköer.

Slutligen sista etappen i Tyskland med stopp i Kiel för inhandling på den stora ”Market” där det fanns allt. Ombordstigning på färjan hem till Sverige och Göteborg.

Sista dagen blev resan hem genom Sverige till hemorten.

En fantastisk resa med många upplevelser och minnen. Lite mycket bussåkning men det visste vi när vi åkte med vår fantastiske busschaufför Stefan på Lönns Buss. Vi fördrev tiden på bussen med frågesporter, lotteri och även lite allsång

Vi vill tacka er alla för trevlig samvaro och många fina upplevelser