Förening Matfors

Vår historia

Här kan ni skriva om föreningens historia och hur allt började.

Matfors gamla järnvägsstation i början på 1900 talet

Matfors gamla järnvägsstation i början på 1900 talet Foto okänd

Matfors PRO 1943 - 1958

PRO Matfors bildades den 2 maj 1943, när tolv pensionärer beslöt att bilda en pensionsförening under namnet folkpensionärsföreningen i Tuna.

Anledningen var att det hos pensionärerna börjat växa fram en medvetenhet att det ankom på dem själva att arbeta för förbättring av deras villkor, som för flertalet var ganska svåra.

Föreningens första ordförande var Jonas Carlsson och sekreterare var Erik Stråle.

Vid ett möte den 18 november 1946 beslöts att höja medlemsavgiften till 1,50 kronor. Året efter beslutar man att köpa andelar i Folkets hus - föreningen.

1947 bildas en resekommitté för att planera sommarens utflykter. Första resan gick till Österström med 200 deltagare och 6 ordningsmän med på resan. Framöver kommer resor från Narvik i norr till Gotland i söder att genomföras.

Vid årsmötet 1948 redovisades ett kassaöverskott på 543,18 kronor. Då man tyckte sig vara vid god kassa beslöts att inköpa 4 nya andelar i Folkets hus - föreningen.

1951 ökar antalet medlemmar, då ett femtiotal nya hälsas välkomna.

1954 höjs medlemsavgiften till 2 kronor. Under det året börjar det hålls paketauktioner och gåvoauktioner vilket gett ett bra ekonomiskt tillskott.

1955 beslutade föreningen att inköpa en fana, en insamling vidtog och fanan inköptes för 706,69 kronor.

Paketauktionerna går bra och i april 1958 redovisades en behållning på 477,69 kronor.

På årsmötet 1958 föreslår sekreteraren Anette Björk att införa en Du reform i föreningen, vilket mötet godkände.

Matfors PRO 1960 -