Förening Holm

Vår historia

PRO Holm bildades den 9 september 1945 och årsavgiften bestämdes till 1 krona för män och 50 öre för kvinnor.
Idag är årsavgiften 270 kronor.
Styrelsen består förnärvarande av 5 personer, 3 kvinnor och två män.

Pro Holm bildades 9 september 1945 och namnet blev Holms pensionärsförening.

Carl-Anton Wadell från Fagervik i Timrå var drivkraften i de små kommunerna i Sundsvall och cyklade i både Medelpad och Hälsingland för att starta nya föreningar. Carl Lundgren var drivfjädern i Holm och hade talets gåva, han var en troende man som även höll söndagsskola. Han samlade in namn på intresserade som ville starta en förening i Holm, så när Wadell kom till Holm den 9 september fanns det 33 namn som ville ansluta sig.

Wadell blev mötets första ordförande och det bestämdes att namnet blev Holms Folkpensionärsförening och årsavgiften fastställdes till 1 krona för män och 50 öre för kvinnor. Den första styrelsen valdes och fick följande sammansättning: Ordförande Erik Tjärnlund (Anundgård), sekreterare Carl Lundgren (Österström), Kassör Vilhelm Olsson ( Österström).

Med åren ökade medlemsantalet och vid 1953 år slut hade medlemsantalet ökat till 118 medlemmar, de flesta var från Djupröra och Hullsjön. Så småningom höjdes avgiften, först till 1.50 kronor och sedan till 3 kronor och blev lika för män och kvinnor. Pro-tidningen hette Folkpensionären och såldes av byombuden.

Möten och sammankomster hölls i olika lokaler i dåvarande Holms kommun. I Gimåfors fanns Gimåborg och i Anundgård G.T -lokalen samt sedemera Österströms friluftsgård.
Pengar till verksamheten var då som nu ett problem som löstes med att anordna fester och kvinnorna bakade bland annat till auktioner som ofta blev 400-500 kronor. En utflykt till Östersund och Frösön kunde genomföras tack vare att det anordnades en musikafton med 12 åriga Ingeborg Nyberg, där intäkten blev 656 kronor.

1956 beslöts vid ett möte på Lisa Olssons Café i Gimåförs att införskaffa en fana. En insamling startades och hos Indal-Liden kommun begärdes ett anslag på 300 kronor. Tanken med fanan för att användas vid jordfästning av medlemmar. Seden med fanan avskaffades någon gång under åren och glömdes bort. Den hittades 1994 då den legat gömd i Holms sakristia, idag används den vid sammankomster som jubileer och sammankomster.

Pro Holm firade sitt 50 års jubileum på Österströms friluftsgård den 19 augusti 1995 med 88 personer på plats. Spelmän från Holm underhöll, Ingrid Berglind sjöng en egen visa, historik över de 50 åren föredrogs av Gurli Sjöström, tal, gåvor och gratulationer från gästerna framfördes. Efter middagen bjöds gästerna på en tur i konjaksbespararen och den fina augustikvällen avslutades med lövad loge.

Bygdespelet ”Kungen av Österström” hade premiär 1998 på friluftsscenen vid Österström där många av våra medlemmar medverkade, bygdespelet uppfördes även 1999. ”Postrånet”, en ny föreställning spelades 2001 även där medverkade våra medlemmar.

Under snart 80 år har föreningen varit aktiv med olika aktiviteter som resa till Söråkers plantskola, Vasa, dagsresor till Persåsen, Höga Kusten Thailändska paviljongen, Järvsö, fjällmuseum i Funäsdalen, julmarknad i Österund, vävcirkel i Jämtland, resa med Inlandsbanan, Ålandsresa med Lönns Buss och Cinderella, cirkelverksamheter som träslöjd, seniordans, läsecirklar, terapi, foto, växter, hälsa, trafik, data, sång, boule, boccia och bingo, listan kan göra lång.
Detta kräver att det finns eldsjälar i föreningen som kan hjälpa styrelsen att erbjuda aktiviteter som medlemmarna vill delta i. Är du en eldsjäl?, hör av dig till styrelsen för att stärka föreningen.