Förening Attmar

Historik

Pro Attmar bildades den 19 mars 1944 och 124 medlemmar anslöt sig till föreningen första året. Från starten hade föreningen ombud i varje by, vilket var motiverat med de långa avstånden inom Attmar, dessa ombud ansågs som föreningens ryggrad. Deras uppgifter var att ta upp årsavgifter, sälja medlemstidningen och sköta medlemsvärvningen. Föreningen började 1947 ordna utflykter under sommaren. Auktioner har sedan starten varit viktiga.

Föreningen arbetar för att påverka pensionärernas situation, 1946 lämnades en motion till komunalfullmäktige med förslag att bygga ett pensionärshem. I en motion daterad 4 december 1948, framfördes förslaget i komunalfullmäktige på nytt. Efter flera års påstötningar blev det beslutat om byggnation 1951, och 1953 var pensionärshemmet klart. Föreningen skrev 1952 till komunalfullmäktige om begäran att pensionärerna skulle få högsts möjliga bostadstillägg, fri läkarvård och fri medicin. Bostadstillägget vållade strid men begäran blev uppfylld.

Under alla år har medlemmarnas intresse och engagemang varit viktiga.