Förening Västervik
Fest

Fest vid klubbstugan Foto Anita Johansson

Grundande av PRO Västervik

Starten skedde den 10 november 1943 när man kallat till ett möte om att starta en förening inom PRO. Mötet avhölls i Tjusts lokal och mötet var välbesökt. Redan under mötet anslöt sig 10 personer och den 24 november var medlemsantalet 33. Man beslutade på detta mötet medlemsavgiften till 25 öre för män och 15 öre för kvinnor per år. I gamla protokoll kan man läsa om uppvaktningar till olika myndigheter om bl.a. billig ved, billig el, fria bad och rabatt på hårklippning. Svaret blev alltid nej. Livsmedelsnämnden uppvaktades om extra av kaffe, socker och bröd. Även här blev svaret nej.

1945 var medlemsantalet 300 och i maj 1946 , 400. Den ekonomiska sidan var i trångmål så på maj-mötet upptogs en frivillig kollekt som inbringade 13,84 kronor. 1956 beslutades att avgiften skulle vara lika för män och kvinnor. Första årsmötet som hölls i Folkets Hus 25 februari 1966. Då var årsavgifter 3 kronor och höjdes till 5 kronor. Medlemsantalet var 1150.

Första utflyktsresan för Västerviks pensionärer anordnades i augusti 1949 och den gick till Oskarshamn med160 deltagare. Bidrag utgick från stadsfullmäktige med 600 kronor och från Västerviks-Demokraten med 150 kronor. Efter 1954 får medlemmarna numera betala allt själva. 1959 åkte 8 bussar med pensionärer till Östergötland på utflykt. Kortare och längre resor företas, några gånger en utlandsresa, resor ut i det blå och landskapsresor som en avslutning på studiecirklar.

Damklubben bildades i februari 1957 och då lovade damerna att skänka en högtalaranläggning och i november samma år överlämnades den av ordföranden Signe Holmberg.

Vid årsmötet 1958 väcktes frågan om en fana att samlas kring och 1959 invigdes fanan som damklubben hade broderat emblem och stiftelseår på.

PRO Samorganisation i Västervik bildades i början på 1970-talet och är samordnare för föreningarna i Västerviks Kommun , utser även representanter till kommunens pensionärsråd (KPR).

I oktober 1992 fick man erbjudande från Västerviks Stad om att få hyra huset på Nygatan 13. Medlemmar ställde upp och restaurerade fastigheten som sedan kunde tas i bruk och 1993 flyttade man sina aktiviter till huset. Invigningen skedde med öppet hus den 20 och 27 februari då man bjöd på kaffe med dopp och man kunde gå runt och se sej om i det nyrenoverade huset.

Under 1990-talet anordnades många studiecirkar, som mest hade man 1997 då man drev 41 cirklar under året, med 536 deltagare. Cirklarna bedrevs då liksom nu i samarbete med ABF.

1999 blev man erbjuden att överta ägarskapet av huset på Nygatan från kommunen. Man ansökte om lån hos Sparbanken och fick det beviljat och kunde genomföra köpet till ett pris av 200.000 kr.

Föreningen har genom åren deltagit i Äldreveckan som är ett samarbete mellan olika föreningar. I samband med detta hölls "Öppet Hus" i stugan. Första året var det bra uppslutning men på senare år blev det sämre och sämre.

Aktiviteter av olika slag har bedrivits genom åren, handarbete , träsnideri, läsecirklar, matlagning, bangolf, stavgång, boule, tipspromenader, mobilanvändande, allsång i stadsparken, m.m.

Man startade i början av 2010 talet en hemsida på PRO. Hemsidan var väl utvecklad, men när PRO bytte till nytt program försvann hemsidan ett tag men finns nu åter att tillgå.

Årsmötet 2019 beslutade att man skulle avyttra stugan på Nygatan. Anledningar var dålig ekonomi och att huset var i behov av ganska så omfattande renovering, plus att det inte var handikappvänligt. Köpeskillnaden stannade vid 1.950.000 kr efter budgivningen. Detta medförde att ekonomin fick ett rejält lyft.

Sedan huset såldes finns vi på Örbäcken tillsammans med IFK Västervik, där vi har tillgång till många olika aktiviteter.

Medlemsantalet är idag 2024 knappt 300 st och har på 15 år minskat med 300, sedan 1950-talet minskat med 850 medlemmar.

Ordförande som passerat under åren är. C.J Zejlon, A.E. Ström ,Carl Jeansson, Gottfrid Jönsson, Walther Ohlzon, Gösta Pettersson, Gustav Andersson, Henrik Gillebrandt, Sven Mezan, Curt-Olof Schytt, Gunnar Larsson, Arne Almgen, Jan Forsberg och Jan-Erik Karlsson.

Styrelsen idag består av:

Eva-Liz Rosenqvist Rasmussen ordförande

Anita Johansson sekreterare