Förening Hjorted

Lite om föreningens historia

PRO möte i Hjorted  i slutet av 60-talet

PRO möte i Hjorted i slutet av 60-talet

1962 bildades Hjorteds PRO, och enligt bevarade protokoll bokfördes föreningen hos PRO:s riksorganisation samma dag. Därav firade föreningen sin femtioårsdag detta datum 2012. Initiativtagare till föreningen var Axel Åsberg och Frank Karlsson, som kontaktade Walfrid Bergström från Ankarsrum som tillhörde distriktstyrelsen, och han medverkade till bildandet av föreningen, och att starta upp dess verksamhet.
Man kallade samman till ett möte för intresserade, och att det fanns intresse förstår man av att 62 medlemmar skrevs in i föreningen. Det kan noteras att efter förhandlingarna bjöd distriktet på kaffe, och ställde även upp med ett startkapital på 50 kronor. Vidare erhöll man det första året ett bidrag från Hjorteds kommun på 200 kronor. Medlemsavgiften var under det första verksamhetsåret 3 kronor. Hjorteds PRO var igång!

Den första styrelsen bestod av Axel Åsberg, ordf. Frank Karlsson, kassör, Tea Hallberg, sekreterare Hilmer Svensson och Vera Karlsson ledamöter. Orförande under de femtio åren har varit: Axel Åsberg, Ivar Renholm, Paul Karlsson, Allan Johansson, Karl-Erik Hven, Eskil Fridell under två perioder, Ingvar Hammarsten, Per-Arne Gustavsson och slutligen sedan 2005 Erland Petersson.

Vad man kan se i befintliga protokoll har föreningen hela tiden bedrivit aktiv verksamhet. Reseaktiviteten har varit stor, redan under de första tio åren hade man ofta 3 dagars och även 4 dagars resor, med olika mål som norrländska landskap och även besök i våra grannländer. Sedan ett antal år tillbaka har Hjorteds och Ankarsrums PRO samverkat i fråga om resor, och från 2012 utökades samarbetet till hela samorganisationen, detta för att kunna genomföra de lite längre resorna.

Studier i form av cirklar har funnits i stort sett lika länge som föreningen funnits till, och ämnena har varit mycket skiftande, bl.a har det handlat om EU och dess föregångare EG. Friskvård har förekommit, och förekommer i form av boulespel, varje torsdag under vår-sommar och höst, även inomhusspel under vintertid har förekommit. Dessutom har stavgång stått på programmet.

Under dessa 50 år har många storartade insatser gjort, bland dessa kan vi nämna Britta Karlsson som i över 20 år ledde, kompade och inspirerade sånggruppen vilken spred glädje på möten och sammankomster. Nämnas kan också Greta Eriksson och Ingrid Hagelin vilka båda har varit sekreterare och verksamma i styrelsen under många år. Många andra har också gjort värdefulla insatser, ingen nämd och ingen glömd. Men ett namn till ska framhållas, Rolf Andersson, mångårig kassör i föreningen, och mycket frikostig i sitt testamente till fördel för Hjorteds PRO.

Avslutningen i berättelsen om föreningens första tio år är värd att citeras, med en liten omskrivning, den är lika aktuell i dag!

" Här i våra bygder finns många som uppnått pensionåldern, men jag vet inte om de känner sig för unga för att kallas pensionärer. Vi hoppas att de finner vägen till oss. Dörren är alltid öppen!

/ texten är från det tal som ordf. Erland Petersson höll vid 50-års firandet/