Förening Hjorted

Hjorted

Hjorten i höstskrud

Hjorted kyrka

Hjorted beskrevs som en skärgård på land av en resenär för länge sedan, anledningen var det stora antal sjöar som finns inom socknens gränser. Namnet Hjorted ska komma av den landtunga, förr kallat -ed- som skiljer de större sjöarna Hjorten och Långsjön åt, och där hjortarna passerade. Socknen består av flera samhällen, Hjorted, Blankaholm, Totebo är de tre lite större, dessutom Norrhult, Yxered, Getterum, Gissebo och Tibbhult. Kyrkan från 1778 ligger nästan mitt i byn, döpt efter Gustav III:s hustru Sofia Magdalena. Församlingen uppgår fr.om 1 jan. 2014 i Södra Tjusts pastorat, en nödvändighet då underlaget inte räcker till för att vara eget pastorat! I samhället har servicen undan för undan försämrats, av det som fanns förr, bank, post, två järnaffärer, kiosk samt två livsmedelsaffärer finns inget kvar! Det vi har är skolan som kunde vara kvar tack vare att barnen från Totebo och Blankaholm nu går i vår skola, dessutom handelsträdgården och det relativt nya mopedmuséet som är väl värt ett besök! Och så, inte minst en bensinstation samt borgarbrandkåren som lyckats undvika nedläggning, vilket vi är mycket tacksamma över! Vad gäller arbetstillfällen är Nynäsgården och Sundsgården, båda serviceboende, de helt dominerande. Skolan, församlingen och Gösta Larssons verksamhet bidrar också med utkomstmöjligheter. Föreningslivet är rikt, förutom PRO finns en livaktig idrottsförening Hjorteds GoIF, hembygdsförening, och en återuppstånden samhällsförening. Positivt är att samhället föryngras och att barnantalet stigit!
Text och foto: Lars Nilsson

Totebo

Totebo station

Boulebanan Totebo

Totebo uppstod som samhälle sedan smalspårs-banan Västervik - Hultsfred invigts 1879. Samhället är beläget 9 km från Hjorted långt västerut i Väs-terviks kommun, och gränsar till grannkommunen Vimmerby alldeles i utkanten av samhället. En av kommunens största industrier, Totebo AB, som etablerades i början på 1900 talet med tillverkning av de s.k radiomöblerna. Nu tillverkas planmöbler och sysselsätter c:a 200 personer. I Totebo finns en lanthandel som också är ombud för apotek och systembolaget. Förskolan blev kvar när de äldre barnen flyttades till Hjorted. En verksam idrottsförening Totebo IF, som samverkar med Hjorteds GoIF fotbollslagen kallas Hjorted/Totebo och har till säsongen 2014 ett lag i div. 5 samt flera lag för de yngre. Idrottsplatsen Tollevi ligger bredvid stationen där det också finns en tennisbana!
Vid affären ligger boulebanan där PRO: arna utkämpar sina duster. 1 km norr om samhället finner man Ärtholmen, en naturskön plats strax intill Hagsjön. Här bedriver samhällsföreningen kaffeserverin under ett antal söndagar under somrarna. Det finns en badplats centralt belägen i samhället som kan nyttjas sommartid. Det är även bekvämt avstånd till Yxern, kalmar läns största insjö, som bildar gräns mot grannkommunen VImmerby. Om någon kommer ihåg filmen " I mörkaste småland" kanske ni även vet att delar av den spelades in vid Totebo station! Text: Erland Petersson

Totebo station Foto: Ingemar Bygdestam Boulebanan i Totebo Foto: Lars Nilsson

Blankaholm

Blankaholm har fått sitt namn efter drottning Blanka av Namur. Enligt sägnen kom drottning Blanka av Namur inseglandes från Gåsfjärden Länk till annan webbplats. till Blankafjärden och tyckte så mycket om det hon såg, att hon döpte en holme till Blanka-holme.
Blanka föddes på Namurs fästning i nuvarande Belgien Hennes födelseår är okänt men hon var troligen jämnårig med sin make.
Det är inte känt hur den svenske kungen Magnus Erikssonförst fick höra talas om Blanka. I juni 1334 reste han från Sverige med följe till grevskapet Namur för att anhålla om hennes hand. Där trolovade de sig och han återvände till Sverige på hösten 1334. 1335 gifte sedan kung Magnus med Blanka.
Samtida källor indikerar att drottning Blanka var både vacker och klok men det finns inga bilder av henne som man med säkerhet vet föreställer henne.Hon avled 1363
Barnvisan "Rida rida ranka, hästen heter Blanka" handlar om drottning Blanka och skrevs i slutet av 1800.

Från Blankaholms brygga