Förening Nybro

När PRO startade i Nybro

PRO i Nybro startades av FCO ordförande Karl Pettersson 13 juli 1943 och den gången var det 18 medlemmar som välkomnades.
Innan årets slut var det 27 medlemmar och medlemsavgiften var 1 kr

Den nybildade Nybroföreningens förste ordförande var J.E Thorgren.
Från 1955 och framåt kallade man sig Nybro-Madesjö Pensionärs förening, som senare blev Nybro Pensionärsförening.

Styrelseledamöterna i Nybroföreningen träffades till en början hemma hos varandra och planerade. Efter att en tid ha använt fritidsnämndens lokaler hyrdes 1972 en källarlokal på Mellangatan fram till 1978 då man fick sin första expedition med telefon på Folkets Hus.
År 1992 flyttade man in i vår nuvarande expedition och sammanträdeslokal på Skomarkargatan.

Det blev Folkets Hus och även Folkets park som blev hemmaplan för föreningens möten redan från början. Hyran betalades genom att städa, räfsa löv och skotta snö. Hyresvärden Folkets Hus var så nöjd med det utförda arbetet att man till och med ibland bjöd på några fribiljetter till olika evenemang som var många på den tiden.
Inte förrän 1997 behövde PRO betala hyra till Folkets Hus och hyran blev då 300 per möte.

Att träffas och trivas genom studier, hobbys och motion har genom åren varit mottot för Nybro PRO. Vi har konstaterat att den bästa friskvården är att leva aktivt.

Den första studiecirkeln i vår förening startades 1946 i ämnet litteratur.

I november 1967 hände något som kom att betyda mycket för underhållningen på föreningsmötena, en sång och musikgrupp hade bildats. Dessa grupper är alltså föregångare till dagens PRO kör.

Detta och mer finns att läsa om PRO sedan starten 1943

Nedtecknat av