Förening Nybro

Vad får jag för pengarna som medlem i en förening?

Hela mitt vuxna liv har jag varit engagerad på ett eller annat sätt inom föreningar.

Jag har sedan ungdomen haft stort engagemang inom Idrott och handikapprörelsen. Idag har jag medlemskap inom FUB (Riksförbundet för utvecklingsstörda barn, ungdomar och vuxna), Rödakorset, PRO och en samfällighetsförening.

Föreningar arrangerar cuper, gymnastiktävlingar, evenemang, resor, bingon, boule, danser, fixar vägar och skyltar med mera för medlemmar. Oftast till reducerade priser för medlemmar.

Ibland får jag en känsla av att vissa medlemmar bara ser utbudet av aktiviteter. Och missar både det praktiska arbetet och påverkningsarbetet som pågår bakom kulisserna.

Inom PRO pågår nu ett påverkningsarbete för en bättre tandhälsa, pension och boende i Sverige.

Inom funktionsrättsrörelsen pågår ett arbete på att synliggöra och förbättra levnadsvillkoren för personer med funktionsnedsättning.

Och är du med i en samfällighet ska snöröjning fixas. Det kanske behövs lite salt på vägarna eller att vägarna behöver förbättras. Och att det är fint på området. Bort med skräp och invasiva växter.

Så oavsett att du är medlem och betalar en avgift. Så är inte allt gratis. Det kostar att arrangera en cup, orkester eller fixa vägar med omgivning.

Sverige har ett unikt föreningsliv. Och jag vill påstå att utan aktiva medlemmar stannar Sverige.

Så nästa gång du betalar 50 kr för kaffe och en fantastisk landgång. Och du tycker att det svider i plånboken. För du har betalat en årlig medlemsavgift. Tänk då på att ideella krafter har fixat detta.

Och påverkningsarbetet mot våra politiker. Hur ska vi räkna det i timmar? Resor, skrivelser, möten, frimärken, mailkontakt, telefonkontakt, manifestationer och inbjudningar.

Så oavsett att du inte kan vara med på utbudet av aktiviteter i exempelvis olika organisationer så bidrar ditt medlemskap till att föreningar kan påverka för bättre livsvillkor både för dig och mig och våra barn och barnbarn.

Men visst fasan får vi mycket för medlemskap i en förening.

Yvonne Malmgren
Sekreterare PRO Nybro

Här kan ni berätta mer om föreningens verksamhet.