Förening Kultur i Kalmar län

Årsmöte 14 mars 2024

Roger Kaliff:s tal på PRO Kulturs årsmöte 2024-03-14

Kultur och folkbildning har gått hand i hand sedan demokratins genombrott i Sverige.
> Studiecirkeln blev tidigt inkörsporten till kunskap och inflytande för de breda folklagren när akademisk utbildning var möjlig för enbart ett fåtal preveligierade. Oskar Olsson i Lund startade den första studiecirkeln i början av 1900-talet. Men redan 1889 hade arbetarklubben i Kalmar ngt som också påminnde om studiecirkeln.
>
> För 80 år sedan då PRO bildades var bildning och kultur viktigt att erbjuda. Det är minst lika viktigt idag. Just kultur och bildning var centralt i kampen för demokrati. Första Folkets Park kom till i Malmö 1893. I Kalmar 1900 och så småningom också en scen.
> Innan dess hade folket samlats i Tallhagen för möten och fester. Med Folkets Park kom teater och kabaréer till stan.
> 1894 talade nationalekonomiproffessorn och rösträttskämpen Knut Wiksell i Kalmar. Kampen för allmän och lika rösträtt pågick för fullt i landet. Det var ett masssivt motstånd från konservativa kretsar men liberaler och socialdemokrater fick igenom detta 1919. Det var det formella beslutet. Demokrati är inte enbart något för politiker utan alla måste ha möjlighet att engagera sig. Det finns stora utmaningar både här hemma och utomlands. Alla känner sig inte delaktiga i samhällsutvecklingen eller kulturlivet.
>
> Idag då statens insatser till kultur och folkbildning minskar måste vi ta upp kampen för att värna om demokratin.
> Vår tradition av livslångt lärande och tillgänglig utbildning för alla är en av anledningarna till att vi i de nordiska länderna brukar ligga i topp vad gäller välfärd och jämlikhet.
> I demokratiindex i världen har människor som lever i demokratiska länder minskat från 50% till 29%.