Förening Ölands Norra
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

PRO Ölands Norra — Nytt namn när Köpingsvik och Ölands Åkerbo gick ihop

De två PRO-föreningarna i Köpingsvik och Ölands Åkerbo har gått samman till en förening — PRO Ölands Norra.ress

2020-03-18 Detta skedde i Albökegården, där Gunnel Åkerlund hälsade alla hjärtligt välkomna. Hon vände sig särskilt till förre distriktsordförande och förre riksdagsman Bengt Kronblad, som blev utsedd att leda förhandlingarna.

Vid sina respektive årsmöten beslutade både PRO Ölands Åkerbo och PRO Köpingsvik att bilda en förening, om den andra föreningen tog samma beslut, och så har skett. Mötet beslutade att bilda en gemensam förening. Namnet beslutades enhälligt till PRO Ölands Norra.

Ny styrelse
Den nya föreningens styrelse består av ordförande Gunnel Åkerlund, kassör Gunilla Maurin, sekreterare Britt Nyberg, studieorganisatör Barbro Ferm samt ledamöterna Gunvor Persson, Sune Axelsson och Inger Pärlsäter. Ersättare i styrelsen är Märtha Karlsson, Ingrid Karlsson, Aiwest Johansson och Margareta Frogestam.

Avtackning
Ing-Britt ”Lotta” Nilsson har tillhört styrelsen i PRO Ölands Åkerbo i 16 år, varav de senaste de senaste åtta åren som ordförande. Gunvor Persson tackade henne med ett presentkort och blommor. Inger Österberg och Ossi Karlsson fick också blommor som avgående styrelseledamöter.

Virusepidemin påverkar vårens program
Närmast på programmet för den nya föreningen stod medlemsmöte i Persnäsgården den 25 mars. Mötet är inställt på grund av den rådande virusepidemin. Hur det blir med resten av det program som den nya styrelsen fastställde under sitt första sammanträde är ytterst osäkert.

Text: Britt Nyberg